Stang ut for rosa fisk

Kommentarer
8813

Hvorfor flopper Pink Fish i Norge?

En sommer, da jeg var student, arbeidet jeg på Hotel Rosenkrantz. Jeg bar kofferter, skiftet lyspærer, spylte fortauene, renset tepper og tømte søppel. Hardt arbeid og lange dager. Hver eneste dag hentet jeg matavfall fra kjøkkenet og dumpet det i søppeldunkene i hotellets bakgård. Matsvinnet var dominert av grillet kylling.

Kokkene på kjøkkenet fortalte meg at de hadde prøvd å servere gjestene helnorsk mat, som saltfisk eller raspeballer, men svaret fra busslastene med amerikanske og japanske turister var at de ville heller ha kylling og pommes frites.

Og da ble det slik.

Hurtigmat
I løpet av de siste par uker har vi i iLaks rapportert om den friske restaurantsatsingen Pink Fish, som med velsmakende sjømat, primært laks, tar opp kampen med fastfood-kjemper som Burger King, Pizza Hut og Kentucky Fried Chicken.

Les også: Pink Fish: – Vi har vært igjennom en testperiode i Norge

Kommentar: Aslak Berge

Jeg har selv vært mange ganger innom Pink Fish’ avdeling på Galleriet i Bergen. Prisene er konkurransedyktige. Kvaliteten er upåklagelig. Min smaksfavoritt er den utsøkte Hawaii Poké. I restaurantlokalene har jeg også truffet på mange andre i laksebransjen; blant annet folk fra Lerøy, Mowi og SR-Bank.

Men ikke særlig mange andre.

Stengte
De har holdt på i tre år nå. Pink Fish innrømmer selv at etterspørselen etter selskapets produkter ikke har vært så høy som forventet. De har heller ikke fått drahjelp av en vår og sommer i koronaens tegn.

Først stengte de avdelingen i Oslo City. I sommer slo de av lyset på Galleriet.

Når folk er litt småfysen er det ikke sashimi eller poké som står øverst på listen. Det er heller kjappe og smellfeite kalorier. Fettdryppende baconpølser og grillet kylling.

Restaurantgjestene i Norge er altså ikke det spor bedre enn busslastene med amerikanere og japanere på midten av 90-tallet.

Returnerende gjester
For det er nettopp grillet kylling, gjennom konseptet Fly Chicken, som nå erstatter flere av Pink Fish’ restauranter i Bergen og Oslo. Fly Chicken, som for sikkerhets skyld er eid av det samme trekløveret som står bak Pink Fish, tilbyr noe som til forveksling ligner produktene til Kentucky Fried Chicken.

Et trygt, men kjedelig og defensivt valg.

The proof of the pudding is in the eating, heter det. I Norge har det så langt vist seg at kundebasen, og særlig den returnerende andelen av denne, har vært for liten til å holde liv i Pink Fish. Hvordan det har utviklet seg i det store utland, hvor Pink Fish foreløpig kun har en avdeling, i Singapore, er så langt ikke kjent.

Men oddsene for at de lykkes med sin spreke og ambisiøse satsing har definitivt økt denne sommeren.