Stad skipstunnel legges ut på anbud 1. desember

Nyheter
0

Endelig starter prosessen med å finne en entreprenør som kan bygge verdens første skipstunnel. Kystverket tror det er stor interesse for prosjektet i entreprenørmarkedet.

Etter planen skal Kystverket offentliggjøre anbudet for byggingen av Stad skipstunnel 1. desember. Deretter inviteres interesserte totalentreprenører med på en egen tilbudskonferanse på Gardermoen 17. desember.

– Reguleringsplanene ble ferdige i slutten av oktober. Vi er også stort sett i mål med grunnerverv og annet forberedende arbeid. Nå jobber vi intenst med de siste justeringer og kvalitetssikring av konkurransegrunnlaget før vi legger det ut i Doffin siste helgen i november, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen, i en pressemelding.

Han påpeker at anbudsutlysningen er en viktig milepæl i prosjektet.

Tror på stor interesse
Kystverket tror det vil være stor interesse for å bygge verdens første skipstunnel. Tidligere kontakt med entreprenørmarkedet, blant annet gjennom to leverandørkonferanser, har vist at det er stort engasjement og interesse for prosjektet.

– Stad skipstunnel er et spektakulært og til dels utfordrende prosjekt, som det ikke finnes maken til i verden i dag. Dette tror vi vil trigge mange entreprenører, noe som kan skape stor konkurranse. Dette vil igjen ha påvirkning på kvalitet og ikke minst pris, håper Johnsen.

ILLUSTRASJON: Kystverket/Snøhetta

Mer balansert konkurransegrunnlag
Johnsen ber entreprenørene merke seg at Kystverket har gjort en del endringer i konkurransegrunnlaget i etterkant av den forrige markedskonferansen i 2023, blant annet etter innspill fra entreprenørene selv:

– Det er gjort endringer i risikobildet, inkludert fordeling av risiko. Byggherren legger nå i større grad til grunn standardisert ansvar i henhold til NS-8407, samt at byggherren gjennomfører ekstra grunnundersøkelser og tar mengderisikoen knyttet til noen prosesser. Dette innebærer blant annet at all bergsikring i tunnel- og dagsoner blir oppgjort etter mengderegulerbare enhetspriser. Det samme gjelder injeksjonsarbeider og vann- og frostsikringsarbeider, sier Johnsen.

Johnsen påpeker at hele konkurransegrunnlaget nå er lagt opp på en mer balansert og forutsigbar måte – mellom byggherre og entreprenør. Flere opplysninger vil entreprenørene finne i dokumentene i Doffin (den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser) og på tilbudskonferansen på Gardermoen 17. desember.

Tilbudskonferanse før jul
– Interesserte  totalentreprenører må merke seg at vi skal arrangere en tilbudskonferanse på Radisson Blu Hotell på Gardermoen 17. desember. Der vil vi presentere prosjektet og gå i gjennom de viktigste momentene i konkurransegrunnlaget, med spesiell vekt på kvalifikasjons- og utvelgelseskriterier samt tildelingskriterier. Det blir også anledning å stille spørsmål, sier Johnsen, som håper mange entreprenører vil benytte anledningen til å få ytterligere opplysninger om prosjektet og konkurransen før det blir juleferie.

Byggingen av skipstunnelen skal lyses ut som en totalentreprise (NS-8407) med forhandlinger.