Spis eller bli spist

Kommentarer
1328

Finansiert av hovedaksjonær Oaktree, overtar Sølvtrans ledertrøyen som verdens klart største brønnbåtrederi ved dagens kjøp av Bømlo Brønnbåtservice.

Les også: Blir verdens største brønnbåtrederi

Målt etter omsetning i 2014, var Rostein landets (og med det verdens) største brønnbåtrederi. Deretter fulgte Norsk Fisketransport og Sølvtrans. Idet nummer tre og fire på listen nå slår seg sammen, dannes altså en ny markedsleder.

Utdrag av landets brønnbåtrederier. Listen er ikke utfyllende.

Samlet omsatte Sølvtrans og Bømlo Brønnbåtservice for 511,7 millioner kroner i 2014. Driftsresultatet ble anstendige 220,1 millioner kroner.

Det kan bli mer i år – og neste år.

Lønnsom og hurtigvoksende
For brønnbåt er, i motsetning til mye annet innen norsk skipsfart for tiden, en svært innbringende geskjeft.

Og, vel så interessant, det er et hurtig voksende marked – ikke minst grunnet det omfattende arbeidet som legges inn i avlusning av oppdrettslokaliteter.

Oppkjøpskampen og konsolideringen i dette markedet er for lengst i gang.

Ballet ble startet på forsommeren 2014, da milliardfondet Oaktree i ett slag tok over 90 prosent av det den gang børsnoterte rederiet Sølvtrans.

Alt er til salgs
Men Oaktree er en ren finansiell spiller – som selger hvis prisen er riktig.

Norsk Fisketransport, selv en del av NTS-konsernet, kjøpte i fjor høst Fosnavaag Shippings tre brønnbåter for 500 millioner kroner.

Tidligere Sølvtrans-sjef Ole Peter Brandal var sentral under etableringen av nykommeren Intership, som like før jul i fjor kjøpte Laponie Shipping, som seiler med eks-Sølvtrans-båten Roy Kristian.

I vår meldte Lerøy Seafood Group seg med på leken, ved å ta over halvparten av aksjene i Seistar Holding.

Inn i dette spillet kommer en joker: Marine Harvest, som i forrige uke lanserte sine egne planer om å etablere eget rederi, herunder også med eierskap til brønnbåter.

Det er neppe førstevalget for oppdrettselskapet å bygge opp et eget rederi på egen bok – helt fra grunnen. Hvis alternativet er kontrahering av opp mot 15 brønnbåter, vil det være atskillig enklere – og billigere – å kjøpe en eksisterende spiller. Det mest praktiske er nok å overta en av de tre største: Sølvtrans, Rostein eller Norsk Fisketransport/NTS.

Pac-Man
Marine Harvests største aksjonær er John Fredriksen. Han er viden kjent for å være den hissigste predatoren i markedet for oljetankere og -rigger. Med dagens kontantstrøm i oppdrettslaks bør ikke finansiering være en ugjennomtrengelig flaskehals.

Og med det er det duket for Pac-Man i brønnbåt.

Spis eller bli spist.