iLaks har testet verdens første oppdrettsspill. Men foreløpig kan du bare drive oppdrett av havabbor – ikke laks.
I september skrev iLaks om Aquakultor, et oppdrettspill der du kan lage ditt eget anlegg, fôre fisken din og ta de riktige beslutningene for lokaliteten din.
Høres enkelt ut? Tro om igjen.
Aquakultor tar deg tilbake til gamle spill som Theme Park, Theme Hospital og små drypp av Sid Meiers Civilization – for de av dere som måtte huske disse spillene.
Spillideen er utviklet av Dr. François Allal, IFREMER (Fransk forskningsinstitutt for utvinning av havet) og Dr. Mathieu Besson, INRA (Agronomisk forskningsinstitutt). De to akademikerne jobbet sammen med TOMAGameStudio for å utvikle mobilspillet, og Aquakultor ble lansert under årets «We R Aquaculture»-konferanse i slutten av august i Montpellier i Frankrike. I dag er det rundt 1.000 personer som bruker spillet.
Tenk på miljøet!
Spillet gir en ganske god følelse av å drive med fiskeoppdrett.
Det er et forretningsmessig element i det, men selve hjertet i spillet er å optimalisere produksjonen, mens du samtidig tar vare på miljøet.
Slakteklar fisk på to minutter
Først må man sette opp en merd gjennom en drag-og-drop funksjon. Så må du putte havabbor i merden. Det tar rundt to minutter før fisken er slakteklar, smått urealistisk, men rimelig tilfredsstillende. Etter hvert kan man utvide oppdrettsanlegget, for eksempel ved å selge fisk og kjøpe flere merder eller mer utstyr. Man kan også rekruttere flere ansatte.
Spillet starter ved at du får en egen genetiker og en dykker, henholdsvis Francky og Matt. For tiden jobber jeg mot å få ansatt en seniorgenetiker, som koster 10.000 gullmynter. Drømmen er å få en sjef for klekkeriet, Bernadette, som koster 200.000 gullmynter å få inn i teamet.
Men alt handler ikke om å tjene penger. Hver gang du oppdretter fisk og selger denne, desto mer påvirker det miljøet. Å følge med på dine omgivelser er viktig, og dette tar deg videre i spillet på veien mot å bli en vellykket fiskeoppdretter.
Angrepet av et sjømonster
Det kommer vel ikke som noen overraskelse at man må også drive vedlikehold. I et slags minispill i selve spillet, jobber man mot klokken for å rengjøre nøtene på under 30 sekunder. Man kan også få problemer med utstyr på oppdrettsanlegget, og sykdommer kan selvfølgelig oppstå.
Noe som ikke er fullt så bra med spillet, er det tok en stund å tjene gullmynter etter at et sjømonster ødela all fisk i anlegget. Men kanskje utviklerne har gjort dette for å vise hvor frustrende massedød av fisk kan være? Men jeg er litt usikker på hvor mange slike monstre som har angrepet oppdrettsanlegg i nyere tid.
Det er noen uventede overraskelser som vi ikke skal avsløre, men det er fint lite spill, som det kan være verdt å ta en titt på. Utviklere sier de jobber med andre arter også enn bare havabbor, så vi venter alle på lakseversjonen.
Spillet kan lastes gratis ned på Google Play Store og iTunes.