Sør-Korea kjøpte laks til 156 kroner kiloet

Nyheter
0

Krigen i Ukraina har gjort logistikken atskillig mer krevende, men Sør-Korea vil fortsatt sikre seg fersk norsk laks.

Sushi-markedet står sterkt i Sør-Korea. Og til det må en ha fersk laks. Samtidig har logistikken blitt trøblete for flybåren laks etter krigsutbruddet i Ukraina. Flyfrakten til Østen går normalt i korridorer over Ukraina og Russland. Nå må transportørene ta store omveier.

– En måtte rekalkulere flyrutene, enten fly sør for Ukraina og Russland eller nord, over Nordpolen. Med arktisk flygning må en også utstyre flyene noe annerledes, siden det er så mye kaldere, fortalte Johan Kvalheim, fiskeriutsending til Japan og Sør-Korea, under et eksportseminar i Bergen i begynnelsen av mai.

Les også: Slik håndterte laksemarkedene i Øst-Asia turbulensen etter krigsutbruddet i Ukraina

– Korea har en fordeling med 45 prosent retail, ti prosent e-commerce og 45 prosent HORECA (hotell, restaurant og catering – red. anm.). I e-commerce går det to timer fra du bestiller til du får servert maten, sa han videre.

Pakking av flybåren laks på Gardermoen. Foto: Emili Knutson

Den høye etterspørselen etter flybåren laks speiles i høye priser. Gjennomsnittlig laksepris (levert den norske grense) var i forrige uke hele 155,99 kroner per kilo, viser eksportstatistikk fra Norges sjømatråd.

Innkjøpene preges av kjøpesterke grupper. For totalvolumet er relativt lavt. 302 tonn fersk laks ble eksportert fra Norge til Sør-Korea i forrige uke. Det representerer nær en halvering fra nivået for ett år siden.

Totalt sett har Sør-Korea importert 10.817 tonn fersk norsk laks i år. Det er en markant nedgang fra samme tid i fjor, da importvolumet var 14.135 tonn. Mens koreanerne har betalt en snittpris på 109,39 kroner i år, var snittprisen i første halvår 2021 på 66,97 kroner.