Sønn av avgått styreleder kjemper mot overmakten: – Vil selge NTS på billigsalg til SalMar

Nyheter
0

Krangelen fortsetter i NTS.

Mandag ble det kjent at NTS’ nylig avgåtte styreleder, avismilliardær Odd Reidar Øye, kaller inn til ekstraordinær generalforsamling. Det er den tredje så langt i 2022. På agendaen står det styrevalg og gjennomgang av selskapets finansielle situasjon.

– Dagens styre vil selge NTS på billigsalg til SalMar og tar ingen hensyn til andre aksjonærer, sier Vidar Øie Nilsen i en pressemelding.

Les også: Utvask og hoderulling i NTS

Splittet
Øie Nilsen er eiendomsmegler, daglig leder i familieselskapet Amble Investment og sønn av Odd Reidar Øie. Øie Nilsen kommenterer for første gang maktkampen som har pågått over tid i NTS og som til nå har gitt et splittet selskap der aksjonærer med 52 prosent i ryggen har kastet sittende styre, satt inn kun sine egne folk og godtatt et frivillig bud på selskapet til en – etter Øie Nilsens mening – for lav pris.

Odd Reidar Øie. Foto: NTS

– Et knapt flertall av aksjonærer har tatt makten, men ikke sagt noe mer hva de skal bruke makten til. Øie Nilsen regner med at de vil de innsette egne folk i selskapene NRS og Frøy, noe han mener ikke lover godt verken for de ansatte eller for de andre aksjonærene.

– Hva vil de egentlig videre, spør Øie Nilsen, som påpeker at ingen av flertallsaksjonærer har presentert hva de vil med konsernet, annet enn at de ikke liker Helge Gåsø og vil nekte ham å utøve sitt eierskap på 37 prosent.

For å vinne makten i selskapet kjøpte grupperingen på 50,1 prosent av aksjer for over 120 kroner, mens grupperingen hadde fremsatt felles intensjon om å fremme et frivillig tilbud på 105 kroner. Deretter støttet de et annet bud på 120 kroner.

Budplikt?
– Kjøpet av aksjer for over 120 kroner utløser i henhold til verdipapirhandelloven et pliktig bud for grupperingen på den høyeste prisen de har betalt siste seks måneder, mener Vidar Øie Nilsen.

Amble Investment eies av familien Øie, som har eid aksjer i NTS i 25 år. I denne tiden har selskapets børsverdi økt fra ti millioner til 15 milliarder kroner. Selskapet har gått fra være et trafikkselskap med ferger og godsbiler til å bli et av Norges ledende aktører innen fiskeoppdrett.

Amble Investment, Vidar Øie Nilsen og Kari Øie Nilsen har en samlet eierpost på 5,1 prosent av aksjekapitalen.