Søndag stengte Norge havnene for russiske skip. Nå går fôrfrakten til Russland med norsk flagg

Nyheter
0

Norsk erstatter for russisk lastebåt.

Søndag 8. mai stengte Norge havnene sine for russiske skip. Samme ettermiddag gled hvitmalte «Silver Bird» inn til industrikaien ved Skrettings fôrfabrikk på Børøya. «Silver Bird» kom til Børøya, like ved Stokmarknes i Vesterålen, etter et kort stopp i Tromsø.

Tre dager tidligere, like før midnatt tirsdag 5. mai, hadde skipet forlatt Murmansk, etter å ha losset fôr.

Erstatter
Det 32 år gamle kjøleskipet er eid av Tromsø-rederiet Silver Sea. Ifølge velplasserte industrikilder er det den tredje Russland-turen «Silver Bird» har tatt denne våren.

Loggen til «Silver Bird». Kilde: Vesselfinder

Mandag kveld laster 3.600-tonneren «Silver Bird» fôr på Børøya. Russiske lakseoppdrettere, med merder i fjordene vest for Murmansk, er fullstendig avhengige av fiskefôr fra Vesten.

Fôrfrakten mellom fabrikkene til Skretting og Cargill har tidligere gått med den russiske fraktebåten «Aleksander Gusev», men etter at Norge i helgen innførte havneforbud for russiske skip, måtte fôrleverandørene skifte skip og flagg til jobben.

«Aleksander Gusev». Foto: Per Rydheim

Over ti år
De trengte ikke leite særlig lenge. 93 meter lange «Silver Bird» tok jobben. Kjøleskipet er imidlertid ingen fersking innen fôrfrakt på Russland.

– Ja, Silver-båter har vi brukt i lengre tid til å levere fôr til Russland. Norske båter har vi brukt i over ti år til dette formålet, sier Leif Kjetil Skjæveland, bærekraftansvarlig og samfunnskontakt i Skretting Norge, til iLaks.

Foto: Aslak Berge

Foruten Skretting, driver også konkurrenten Cargill frakt av fôr til russiske lakseoppdrettere.

Cargill har ikke returnert iLaks’ henvendelser til denne saken.

– Utnytter situasjonen
BioMar, som er den tredje store i fôr-oligopolet, har besluttet å ikke levere fôr til Russland etter overfallet på nabolandet Ukraina.

– Beslutningen vil ha omkostninger for BioMar, men vi er en del av samfunnet, og vi må ta ansvar. Min eneste bekymring og overraskelse, er at noen av våre internasjonale konkurrenter ikke har tatt samme posisjon, men heller utnytter situasjonen. Dette er ikke en matkrise for folket i Russland, men en humanitær krise for folket i Ukraina, uttalte BioMar-sjef Carlos Diaz i forrige uke.