Ofotbanen og ekspressbiler med doble skift gir en alternativ transportløsning til Oslo.
Den fatale togulykken mellom Mo i Rana og Mosjøen 24. oktober førte til full stopp for laksetransporten på Nordlandsbanen. Dette har gitt eksportørene logistikkutfordringer.
Fram Seafood i Bodø er blant dem som måtte finne nye løsninger. Det bekrefter Marcus Johansen.
– Det har vært litt komplekst. Men det er ikke bare togavsporingen som har gjort det, forteller han til iLaks.
Les også: Her løftes passasjervognen til ulykkestoget bort
Ikke optimale omkjøringsveier
Avsporingen inntraff på et tidspunkt med dårlig vær. Vanskelige værforhold er i seg selv ikke noe nytt på denne tiden av året for eksportøren fra Nordland.
– Vi er vant med vær. Men omkjøringsveiene som blir brukt når jernbanen blir stengt, er ikke optimale. De veiene er ikke laget for tungtransporten. Det går sakte og det er dårligere veier, rett og slett, opplyser Johansen.
En annen aktør som har opplevd utfordringer med togavsporingen på Nordlansbanen er Nordlaks. De benytter vanligvis Ofotbanen.
– Vi har absolutt mest frakt på Ofotbanen, men dette kom samtidig som planlagt vedlikeholdsarbeid og én ukes stans på Ofotbanen, har markeds- og kommunikasjonssjef Heidi Torkildson Ryste uttalt til iLaks.
Fisk fra Vesterålen
Arctic Rail Express, også kalt ARE-banen, går fra Narvik gjennom Sverige. ARE-banen er en direkte jernbanegodsrute mellom Narvik, gjennom Sverige, til Oslo. Transportruten har en samlet lengde på 1.950 kilometer og tar 26,5 timer.
Denne ruten var stengt for planlagt banearbeid i perioden 24. til 30. oktober.
– Majoriteten av den fisken vi selger henter vi fra Vesterålen. Fisken går dermed naturlig ut med toget fra Narvik. Det at ARE-banen har kommet i gang igjen har lettet en del på trykket, forteller Marcus Johansen.
Han legger til:
– Vi vet hva vi må gjøre, og må ta litt mer hensyn til tiden det tar med å få fisken til Oslo.
Betydelige volum
Også den bergensbaserte eksportøren Seaborn har rutet noe av fisken sin via Narvik.
– Vi har betydelige volum av laks som blir pakket nord for Fauske hver eneste uke. Avsporingen påvirker oss på lik linje med alle andre som sender gods fra nord til sør, sier driftsdirektør Kjersti Haugen.
Seaborn baserer seg først og fremst på transport langs landeveien.
– Vi transporterer i hovedsak hjulkjørt sørover nå. Men vi ser at etterspørselen etter hjulkjørt transport øker. Samtidig har det vært dårlig vær i Nord-Norge. Så alternativet hadde kanskje ikke vært særlig bedre, med innstilte ferjer og stengte veier, sier Haugen.
Skjør infrastruktur
Haugen er vant med utfordringer med vei og vær. Men hun er snar med å rette oppmerksomheten mot transportårenes utfordringer.
– Det er når slike ting skjer at vi ser hvor skjør infrastrukturen i Norge er, påpeker hun.
Resultatet av det som skjer er uansett ikke overraskende.
– Konsekvensen av dette er at fisken kommer senere inn til terminalen i Oslo. For oss innebærer det at vi må være tidligere ute med å booke kapasiteten, sier hun, og bemerker:
– Vi har heldigvis gode samarbeidspartnere som tilbyr oss biler.
Ekspressbiler med doble skift
Ifølge driftsdirektøren tilpasser de innkjøpene sine av fisk ved å være tidligere ute med å booke bil. Dessuten har de lagt inn et ekstra transportdøgn i sine planer.
– Vi legger fort til et døgn. Men vi klarer det også raskere, sier hun og tilføyer:
– Vi løser det med å kjøre ekspressbiler med to sjåfører. Det bli riktignok dyrere, men transportiden reduseres.
Hun benytter anledningen til å gi honnør til sine logistikkpartnere.
– Det er forøvrig strålende at vi har så gode samarbeidspartnere som stiller opp. Og ikke minst sjåfører som hver dag tar fått på en krevende oppgave med å få varene våre levert, uavhengig av vær og føreforhold, avslutter Haugen.