Nordlaks’ Tor Anders Elvegård mener det er beklagelig at Ofotbanen har blitt glemt i dagens forslag til NTP. I 2020 når de kapasitetstoppen.
I fjor slaktet Nordlaks 63 000 tonn laks, og 80 prosent av dette gikk ut med Ofotbanen. Til Fremover gir Nordlaks’ direktør for oppdrett Tor Anders Elvegård uttrykk for at banen har en avgjørende betydning for selskapet.
– For oss er den regulariteten og fremføringstiden jernbane kan gi, svært viktig. I tillegg betyr jernbane langt færre vogntog på veiene og store reduserte CO2-utslipp. At Ofotbanen er elektrifisert, gir det hele en dobbel miljøgevinst, sier Elvegård, og fortsetter:
– Vi selger laks på dette. Kundene våre er svært opptatte av miljø og klimavennlige produkter. Det fokuset blir bare større og større.
Ber svenskene ta ansvar
Erna Solberg har sagt at svenskene må ta større ansvar for en eventuell opprustning. På andre siden av grensa er de i disse dager i ferd med å utforme sitt svar på Nasjonal transportplan, og jernbanen i nord er tema.
Men samtidig som regjeringen har tatt til ordet for en femdobling av norsk akvakulturproduksjon, er det ikke satt av én eneste krone til oppgradering av kapasiteten til den eneste nord-norske jernbaneåren.
Elvegård mener det burde vært prioritert.
– Ofotbanen utgjør den viktigste aksen for å få sjømat ut fra Vesterålen. Det gjelder både laks og hvitfisk. All fisken fra Nord-Norge som fraktes ned Ofotbanen gir i tillegg ledige containere i retur som gir billigere mat og kapitalvarer til hele landsdelen.
12 milliarder
Beregninger har vist at dagens kapasitet vil være fullt utnyttet innen 2020. Samtidig har Ofotbanealliansen beregnet verdien av fisketransportene på Ofotbanen til 12 milliarder kroner.
Nordlaks omsetter for nesten tre milliarder i året, og bidrar til mer enn 400 lokale arbeidsplasser.