Tirsdag morgen opplyste NTS om at datterselskapet Norsk Fisketransport har kontrahert en ny brønnbåt, bygget over samme lest som rederiets egne «Namsos» og «Havtrans». Selskapet betaler over 300 millioner kroner for den nye brønnbåten som, i likhet med de to nevnte forgjengerne, skal bygges av Havyard Ship Technology.
Les også: Norsk Fisketransport kontraherer ny brønnbåt
Brennhett marked
Norsk Fisketransport har nå ni egne brønnbåter. Tre av disse overtok selskapet ved oppkjøpet av Fosnavaag Shippings tre båter, «FS Stormy» (byggeår 2014, lastekapasitet 3.200 m3), «Viktoria Viking» (2010, 1.050 m3) og «Viktoria Lady» (2006, 1.000 m3). Dette oppkjøpet, som ble gjort i oktober 2014, priset båtene og rederiet til omlag 500 millioner kroner.
I dagens brennhete brønnbåtmarked NTS-konsernet kunne neppe fått kjøpt tre brønnbåter til den prisen.
– Har dere gjort en verdivurdering av flåten deres, alternativt en vurdering av verdijustert egenkapital?
– Nei, det har vi ikke. Et anslag på verdijustert egenkapital vil vel være børsverdi, sier administrerende direktør Espen Ledang i NTS til iLaks.
Penger på bok
NTS’ børsverdi er 698,5 millioner kroner. I tillegg kommer en langsiktig gjeld på 950,3 millioner kroner ved utgangen av tredje kvartal 2015. Fratrukket NTS’ kontantbeholdning, priser det selskapets brønnbåter til 172,8 millioner per fartøy.
– Synes du det er en fair prising?
– Det har jeg ikke noe offisielt syn på.
Men det er ikke bare brønnbåter som inngår i NTS-konsernet. Foruten ni brønnbåter, eier NTS også selskapene Folla Sjøtransport og KB Dykk. Selskapet har 92,9 millioner kroner på bankkonto. I tillegg til bankinnskudd har selskapet også trekkfasiliteter som kan benyttes ved behov.
Akkumulert EBITDA for de første tre kvartalene av 2015 er 94,6 millioner kroner. I fjerde kvartal i 2014 bokførte NTS en EBITDA på 20,5 millioner kroner.