I desember fikk Norsk Fisketransport (NFT) levert sin nye brønnbåt «Namsos». Idag opplyser selskapet å ha inngått avtale med Havyard Ship Technology om bygging av ytterligere en brønnbåt med lastekapasitet på 3.200 kubikkmeter, tilsvarende inntil 640 tonn levende fisk.
Rugg
Det nye fartøyet blir søsterskip til «Namsos», som ble levert fra samme verft for to uker siden. Fra før eier NFT også «Havtrans» (2014), som var det første fartøyet av denne typen som er blant verdens største, mest effektive og miljøvennlige brønnbåter.
Nybygget har en pris på i overkant av 300 millioner kroner, og skal leveres i april 2017. Investeringen vil bli finansiert med konsernets egen kontantbeholdning og banklån. Byggekontrakten gir også NFT opsjon på ytterligere ett fartøy fram til 30. oktober 2016.
Cermaq Norway har inngått en fem-årig time charter på nybygget med oppstart ved levering. Cermaq har fra før to fartøyer på time charter med NFT. Kontrakten er inngått til markedsmessige betingelser, og gir Cermaq fram til 30. oktober 2016 en mulighet til alternativt å velge flere mindre fartøy fra NFT i kontraktsperioden.
Flåtefornyelse
Norsk Fisketransport er et av de ledende brønnbåtrederiene i Norge med ni egne fartøy og om lag 130 ansatte. Virksomheten har sitt geografiske nedslagsfelt i Midt- og Nord-Norge, samt på de britiske øyer.
Transaksjonen er en del av en pågående flåtefornyelse som omfatter nylig overleverte «Namsos», kjøpet av tre fartøy i januar 2015, samt salget av NFTs eldste og minste fartøy, «Rune Viking». Transaksjonene er med på å understøtte NFT som et av de ledende brønnbåtrederiene i Norge. Det nye fartøyet for Cermaq blir NFTs 10. brønnbåt og representerer en økning i flåtens lastekapasitet på i overkant av 20 prosent.