Skal frakte superkjølt laks og ta opp konkurransen med fôrflåten

Nyheter
3058

Norske verft er med i konkurransen om å bygge den planlagte Ulvan-båten, med en kontraktsverdi på 300 millioner kroner.

– Vi har ambisjoner om å skrive kontrakt på den nye båten i løpet av første kvartal, sier Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi.

Trondheims-rederiet er i dialog med 3-4 verft, både norske og utenlandske, uten at Hoff vil  avsløre hvilke.

– Vi har bygget alle våre fartøy i Norge tidligere, men er ikke låst til det nå, sier Hoff.

Da Sysla skrev om nybygget i fjor vår, lå det an til at båten skulle bestilles i juni. Prosessen er nesten ett år forsinket.

– Forsinkelsen skyldes tidspress både hos Ulvan og designer, sier Hoff.

3500 tonn gods
Båten til 300 millioner skal finansieres med egenkapital og banklån.

– Fartøy som går med stykkgods og gods har ikke nødvendigvis lange kontrakter, så det er en betydelig risiko i dette for oss. Men med hundre års erfaring langs kysten er vi komfortable med det, sier Hoff.

Det 80 meter lange skipet skal kunne ta 3.500 tonn gods, og ha en fart på mellom 14 og 15 knop.

– Det er såpass stort at det kan bli bra butikk når vi klarer å fylle det.

Rundturen mellom Oslofjorden og Tromsø skal de etter planen bruke 14 dager på.

180 tonn i timen
Fart til Nord-Europa ligger også i planene, da med laks fra Midt-Norge.

– Vi legger opp til superkjøl-teknologi, den samme som islendingene bruker, som gir fisken en kjernetemperatur på minus 1,4 grader uten at det oppstår strukturskader, sier Hoff.

I tillegg til å håndtere gods, skal skipet få et losseanlegg for fiskefôr. Fôr skal kunne lastes om bord i store poser, skalte “big bags”, for så å føres gjennom en trakt og transporteres med et losseanlegg over på fôrflåtene til fiskeindustrien.

– Vi kan losse 180 tonn i timen på den måten, sier Hoff.

Bygger om for 30 millioner
Slike anlegg, samt en lettere versjon av dynamisk posisjonering, skal ettermonteres på to andre båter i flåten i løpet av våren.

Nyinnkjøpte Silver River seiler rett på verftet når hun blir overtatt og døpt om til With Frohavet.

With Junior skal også få montert losseanlegg for fiskefôr og dynamisk posisjonering. Ombyggingen på de to skipene har en verdi på 30 millioner kroner, og skal gjennomføres ved et norsk verft.

– Dere tar opp konkurransen med fiskefôrbåtene?

– Ja, vi ser at det er et marked for det, og at vi går de plassene hvor et slikt tilbud kan trengs uansett.

Arild Hoff mottok prisen fra den nye næringsministeren. FOTO: Gerhard Flaaten

Tanken er at i stedet for at fiskeprodusentene skal måtte binde seg opp i en kontrakt med en fôrbåt, kan de bestille en leveranse når de trenger det.

Bemanner opp
I disse dager jobber de på rederikontoret i Trondheim med å bemanne opp Silver River.

Med den nye båten i drift ansettes tilsammen 16 nye sjøfolk.

– En del av våre tidligere lærlinger og kadetter har fått tilbud om jobb, sier Hoff.

På Haugesundkonferansen 6. februar fikk rederiet overlevert stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse sin pris Årets Maritime Lærebedrift (klikk faktaboksen for å lese begrunnelsen).

– Med den nye båten får vi i snitt 2,8 opplæringsplasser per skip. Vi er opptatt av å lære opp sjøfolkene som skal jobbe hos oss fra et tidlig stadium. Marginene er små i det vi holder på med, så har vi ikke de beste folkene klarer vi ikke å drive økonomisk, sier Hoff.