Båten ankom Sandnessjøen for kort tid siden, og vil være i drift i andre kvartal.
Shellsea, som ble startet for et halvt år siden, har frem til nå hatt fiske- og lastebåten «Skarsfjord» i drift. Nå har de investert i egen brønnbåt, «Remøy», som har en lengde på 24 meter.
Med den nye investeringen vil Shellsea firedoble kapasiteten, og det vil være mulighet til å transportere fire ulike fiskegrupper samtidig, med en total kapasitet på inntil 300.000 fisk.
Merker økende etterspørsel
Selskapet er i tillegg blitt seks ansatte og vil utvide staben ytterligere når driften av den nye båten kommer i gang.
– Vi merker en økende etterspørsel på transport av rensefisk over lengre distanser. Dette gjør at vi kan frakte et større kvantum samt øke velferden for rensefisken, og minimere smitterisiko, sier daglig leder Henry Thomassen. Thomassen startet selskapet for et halvt år siden sammen med Fredrik Nordøy og Vegard Forfang.
Fartøyet tilpasses slik at all transport kan foregå lukket etter kundens ønske, helt fra produsent til mottaker. Båten blir utstyrt med teknologi som tillater lukket og åpen transport fra leverandør til kunde. Vannparametere logges og justeres automatisk for å optimalisere fiskens velferd under transport.
Samarbeider med rensefiskprodusent
I samarbeid med innovasjon Norge og SINTEF driver selskapet prosjekter for utvikling av spesialtransport, da med spesielt fokus på desinfeksjon av fartøy og vannkvalitetsparametere for rensefisk. Selskapet samarbeider også med rensefiskprodusenten Ecomarin Seafarm.
– Gjennom dette samarbeidet har vi opparbeidet en høy kompetanse på rensefisk, og vil ha mulighet til å være totalleverandør til oppdrettsnæringen, sier Thomassen.
Videre påpeker han at det er behov for at fiskevelferden til rensefisken forbedres, og at Shellsea kommer til å jobbe med konkrete tiltak for å ivare ta denne ytterligere i tett samarbeid med oppdretterne.