Tirsdag kunne iLaks fortelle om selskapet Mekon som har utviklet en ny robotvaskemaskin med egen fremdriftsordning som rengjør flyteringer raskere og bedre enn tidligere.
Les også: Knallblå robot renser ringen raskere
– Rett skal være rett. Denne og den som Akva group selger ble patentsøkt og jeg hadde patentet på begge, men interessen fra næringen var null for tre-fire år siden. Derfor ble patentet frafalt.
Det sier Gjermund Olsen til iLaks.
Ukultur
Herøyværingen jobber idag som driftstekniker i Marine Harvest, men er geskjeftig og har utviklet en rekke ideer knyttet til fiskeoppdrett. Han mener det brer om seg en ukultur knyttet til innovasjon i oppdrettsnæringen.
– Det vitner om en lite innovativ næring som ikke tar tak i gode ideer før de er blitt mange år gamle, samt at det ser ut som aktører i næringen er glad i å kuppe patenter, sier han, og viser spesifikt til eksempelet med luseforsker Baard Johannessen og hans patenterte kombinasjonsmetode.
Les også: – Jeg har en viss anelse om at dommen ikke er riktig
Ikke konflikt
Merete Løvmo, som representerer Mekon, avviser at deres robot er bygget på Olsens nå frafalte patent.
– Denne ringvaskeren er utviklet av Mekon AS sammen med KB Dykk AS, over flere år og ulike løsninger. Det finnes fra før løsninger i markedet, men et eksternt byrå kjørt en patentanalyse og de kan ikke finne konflikt med eksisterende løsninger. Dette gjelder også vaskeren Aqua group selger, sier Løvmo til iLaks.
– Jeg har flere gode patenter som næringen ikke viser noen interesse for. Disse har jeg ikke frafalt enda. Det virker kanskje som det er vanskelig å få realisert gode ideer i næringen uten de rette kontaktene eller å være en del av spesielle miljøer, sier Olsen og spør seg om dette er en lukket verden.
– Det som jeg vil vektlegge er vanskelighetene med å få realisert ideer uten å være en del av spesielle miljøer, presiserer helgelendingen.
Erfaren
Olsen har lang fartstid. Han har jobbet i næringen i 30 år. Først som lakseoppdretter i Herøy i Nordland. Etter tap knyttet til ILA, solgte han selskapet til det som nå er Marine Harvest.
Han var også med på å bygge den første servicebåt og var med det med på å starte servicebåtnæringen i Norge i 1997. Båten ble bygget etter samme konsept som hovedkonseptet er i dag på båtene som blir bygget.
Olsen har bygget tre servicebåter, der den siste var MS Typhoon i 2007.
– Jeg har bedre konsept i dag, men ingen interesse, sier han oppgitt til iLaks. – Har sendt ut ideene til hele Norges oppdrettsnæring og utstyrsleverandører – uten en tilbakemelding fra noen. Likevel dukker ideene opp som ferdige utviklede produkter en stund senere.