Utstyrsleverandør satser på egen podcast

Nyheter
0

Kunnskap vokser når den deles. 

Som verdens største utstyrleverandør til oppdrettsnæringen kjenner ScaleAQ på et ansvar for å dele kunnskap om næringen. Dette gjelder både for de som jobber i næringen og for alle andre som ønsker å lære mer. Nysgjerrighet og en dose frustrasjon over hvordan næringen ofte fremstilles i nyhetene, motiverte Hanne Digre og Jerome Cieza til å starte podkasten «ScaleAQ Pod».

– For å lykkes, må vi samarbeide og dele der det er mulig. Teknologiutvikling er essensielt for å møte utfordringene i havbruksnæringen, sier Hanne Digre.

Podkasten har et klart fokus på å formidle «fra næringen til næringen» med nøkkelord som bærekraft, teknologi, næringsliv, og havbruk.

– Vi tar initiativ og viser ansvarlighet, legger Jerome Cieza til. – Vi spør folk innen næringen direkte, i stedet for å la verden utenfor gjette eller spekulere.

Hør på podcasten HER

Til nå har det blitt 15 episoder hvor vi har delt både utfordringer og muligheter, og viktigst av alt, møtt menneskene bak de innovative og positive ideene.

– Vi har utforsket en rekke historier om bærekraftsarbeidet som pågår i næringen, som er både mangfoldig og rikt på suksesshistorier og stolthet – to avgjørende faktorer for videre suksess. Noen av temaene vi har diskutert inkluderer dyrevelferd, sirkulær økonomi, digitalisering, elektrifisering, kompetansebehov, og mangfold, sier podcast-vertene.

Antallet trofaste og engasjerte lyttere har vokst over tid.

– Vi fôrer med kortreist kunnskap, sier en engasjert Jerome Cieza.

Det kommer en ny episode i morgen med Norsk Kylling, og den handler om erfaringer på tvers av bransjer med felles dyrevelferd utfordringer.

I denne episoden treffer en Hilde Talseth, administrerende direktør hos Norsk Kylling, og Mie Bjune Gjeten, Fagsjef Fôr, innovasjon og bærekraft, i det samme selskapet. Temaet for samtalen er «Kylling eller fisk? Ja takk begge deler. Endring krever mot og besluttsomhet, det samme gjør god dyrevelferd, men det lønner seg på sikt. Samarbeid og åpenhet er to nøkkelord. Hvordan og hva kan to næringer lære av hverandre?»