Erko Seafood og Sekkingstad venter levering av ny slaktebåt neste sommer.
Som iLaks omtalte torsdag, har Haugland-gruppen og Sekkingstad startet byggingen av en slaktebåt i Spania. Etter å ha tenkt seg nøye om, har Sekkingstad valgt å sende ut en pressemelding hvor de bekrefter at de faktisk skal bygge denne båten.
«Hav Line konseptet vil videreutvikle Sekkingstad AS sin sterke posisjon i markedet ved at deler av aktiviteten flyttes fra tradisjonell slakting på land, til ombordproduksjon i båt. Selv om dette er et pilotkonsept, mener vi at slaktebåten vil sette en ny standard for håndtering og transport av laks i vår del i næringskjeden. Biologisk risiko vil bli redusert, og vi forventer at kvaliteten på fisken blir bedret. I tillegg vil det bli skapt nye og miljøvennlige arbeidsplasser på både sjø og land», heter det i pressemeldingen.
Fartøyet bygges av den finske verftsgrupperingen Wärtsilä.
Politisk vilje
Sekkingstad tror det nye fartøyet vil sukre politikernes vilje til oppdrettsvekst.
«Den nye slaktemetoden vil bedre oppdretternes slakteutbytte, og bidra til å øke den politiske viljen til vekst for næringen. Dagens håndtering, frakt og lagring av levende fisk i slaktefasen medfører både svinn og redusert kvalitetsutbytte. Vi mener at oppdretternes kostnader, som følge av dette, er undervurdert. Risiko for smitte, rømming og dårlig dyrevelferd medfører også politiske og andre produksjonshemmende konsekvenser.»
Sotraeksportøren ser en rekke forskjellige fortrinn ved bruk av slaktebåt – og å ta fisken ut av landet for slakt og foredling.
«For Sekkingstad sine kunder, medfører det nye konseptet ferskere og mer miljøvennlige produkter i markedet. Med økt utbytte, redusert ledetid, mer miljøvennlig prosessering samt overgang fra transport langs veinettet til sjø, blir det miljømessige «fotavtrykket» laksen setter betydelig redusert. Sekkingstad har allerede en stor videreforedlingsaktivitet i Hirtshals. Denne vil vi utvikle videre, til fordel for både våre leverandører, kunder og ansatte.»
Slaktekonsept
Det var eier av Erko Seafood, Haugland-gruppen på Austevoll, som tok kontakt med øynaboen på Sotra og solgte inn ideen om en slaktebåt.
«Haugland Gruppen og Sekkingstad har lenge hatt et godt samarbeid, og vi er glad for initiativet Haugland tok til å utvikle slaktekonseptet. Vi er overbevist om at vi med Hav Line konseptet vil kunne tilby et fremtidsrettet godt alternativ til aktørene i havbruksnæringen. Nå ser vi frem til lansering av båten i tredje kvartal 2018», skriver Sekkingstad.