– Så langt har vi klart å redusere lakselusangrepene med ti prosent

Nyheter
1889

Stavangerbaserte Blue Lice har utviklet en lakselusfelle, som vil fange lusa før den når fisken. Resultatene har hittil vært oppløftende.

Blue Lice ble stiftet under X2 Labs akseleratorprogrammet «Morgendagens Havbruk» i mars 2017, og har mottatt støtte fra hotellkongen Petter Stordalen (56), Innovasjon Norge, Skattefunn, Fiskeri og havbruksnæringens forskningsfinansiering, og lokal venturekapital, blant annet fra Ekko-Invest.

Ti prosent
Lakselusfellen ble først testet ut hos tidligere Marine Harvest, nå Mowi, deretter var det forsøk hos Bremnes Seashore og NINA. Det har også vært labforsøk hos både Cargill og Skretting. I 2018 utførte Blue Lice større tester av metoden, og her ble samarbeidet med Bremnes Seashore videreført.

– Frem til nå har testresultatene vært lovende, og så langt har vi klart å redusere lakselusangrepene med ti prosent, der metoden har vært utprøvd, sier gründer og teknisk sjef i Blue Lice, Gry Løkke til Stavanger Aftenblad.

Lars-Kristian Opstad. FOTO: Blue Lice

Overfor iLaks presiserer operasjonssjef i Blue Lice, Lars-Kristian Opstad, at det dreier seg om ti prosent av lusepresset, som går inn i merden.

– Ved å redusere lusepresset får man redusert lusepåslagets eksponensielle vekst, forklarer Opstad.

– For hver lakselus-copepoditt man fanger, hindrer man 300 luseegg i uka, sier Opstad videre.

Forhandler med to oppdrettsselskaper
Opstad forteller videre at det er gjort store oppgraderinger for øke effektiviteten siden forsøket med Bremnes Seashore, som ble avsluttet i desember 2018. Han trekker også fram samarbeidet med Proactima, som blant annet leverer lusemodelleringsdata. I tillegg gir han ros til Blue Planet.

Målet til selskapet, som foreløpig ikke tjener penger, er ifølge Gry Løkke å bli verdensledende innen forebygging av lakselus.

– Vi håper at vi nå vil få kunder i havbruksnæringen med på laget og betale for tjenesten og utstyret i en tidlig fase, sier Løkke.

Opstad sier til iLaks at halvparten handler om å bygge opp selskapet og få kunder, mens utviklingsbiten går kontinuerlig.

– Men utstyret er ganske klart, og det handler om å få oppdrettere inn i en tidlig fase. Vi er per nå i forhandlinger med to oppdrettsselskaper, som ønsker å utstyre anlegget med Blue Lice, avslutter Opstad.