«Prodfisk»-transportør reagerer på påstander om forfalskning av fraktbrev: – Det er ikke sant

Nyheter
0

Tromsø Seafoods daglige leder har hevdet at sjåførene til Kolanko Transport forfalsket papirene for å unngå å komme i brudd med kabotasje-reglene.

På senvinteren i år ble to biler fra det polske transportfirmaet Kolanko Transport stoppet av Statens Vegvesen. Bilene var fylt med skadet fisk, såkalt produksjonsfisk. Slik fisk skal feilrettes i Norge før den kan eksporteres. Vegvesenet rapporterte videre til Mattilsynet, som foretok en inspeksjon av de aktuelle partiene. De avdekket at eksportfirmaet Tromsø Seafood eide fisken. Ifølge Mattilsynet skal førerne ha lagt frem doble fraktbrev. 

Tromsø Seafoods daglige leder Knut Harald Kristiansen har forklart til Mattilsynet at fraktbrevene var forfalsket av transportøren for å unngå brudd på reglene om kabotasje. Kabotasje er transport hvor transportøren kjører mellom to steder innenfor en stat der transportøren ikke hører hjemme. Transportører med kjøretillatelse fra et annet EØS-land vil innenfor en tidsperiode på syv dager kunne utføre inntil tre innenlandske transporter med samme kjøretøy. 

Les også: Tromsø Seafood-biler stoppet med doble fraktbrev på en måned. Transportøren får skylden

Fikk bot
Kolanko Transport’s administrerende direktør Adam Syldatk stiller seg undrende til påstandene om doble fraktbrev.

Administrende direktør Adam Syldatk, Kolanko Transport. Foto: Kolanko Transport

– Jeg vet ikke hvor informasjonen om to sett med dokumenter kommer fra. Det er ikke sant, sier han til iLaks.

Men selv om han tilbakeviser påstandene om doble fraktbrev bekrefter han at to av hans sjåfører ble stoppet i det aktuelle tidsrommet. Syldatk har en annen versjon av det som hendte.

– Den ene fikk en bot på 6.000 kroner for manglende transportdokument, og ikke for to forskjellige. Den andre hadde en befaring uten forbehold, forklarer direktøren.

Følger kabotasjereglene
Adam Syldatk understreker at hans sjåfører er opptatt av å følge reglene.

– Ved planlegging av sjåførarbeid følger speditørene strengt kabotasje- og andre bransjeforskrifter, påpeker han.

Når det gjelder lasten har ikke Syldatk så mye å si:

– Jeg kan imidlertid ikke kommentere spørsmålet om «produksjonsfisk», fordi vår oppgave er å frakte varene fra punkt A til punkt B i henhold til bestillingen.

iLaks har rettet en henvendelse til Knut Harald Kristiansen for en kommentar, men han har ikke besvart.