Eksportøren har gått fra null til nær en halv milliard i omsetning på tre år.
Tromsø Seafood kom i medias søkelys flere ganger i fjor. Blant annet på grunn av at de var involvert i trailertransporter med produksjonsfisk som ble stoppet som følge av uregelmessigheter.
I fjor omsatte selskapet, som startet driften sin i 2022, for 487,9 millioner kroner. Det er alltime high, og en økning på 59,6 millioner kroner fra året før. Driftsresultatet økte også, og endte på 21,8 millioner kroner. Det ga en driftsmargin på 4,5 prosent.
Les også: Tromsø Seafood-biler stoppet med doble fraktbrev to ganger på en måned. Transportøren får skylden
Ved årsskiftet hadde bedriften, som sysselsatte to årsverk i fjor, en egenkapital på 17,2 millioner kroner og en totalkapital på 41,9 millioner. Det ga en egenkapitalandel på 41,1 prosent. På samme tid hadde selskapet en kontantbeholdning på 10,2 millioner kroner.
Det fremgår av regnskapet at selskapet i fjor hadde lønnskostnader på 5,7 millioner kroner. Det tilsier snaut 2,9 milioner kroner i lønnskostnader per årsverk.

Selskapet, eies av Knut Harald Kristiansen, som også er styreleder og daglig leder, og Anna Kristiansen med henholdsvis 5.001 og 4.999 aksjer.
Styret har foreslått at eierne skal få utbetalt åtte millioner kroner i utbytte. Året før fikk de seks millioner kroner. Dermed har selskapet betalt ut 14 millioner kroner til eierne de to siste årene.
Les også: Ny Tromsø Seafood-trailer fylt med “prodfisk” stoppet med doble fraktbrev
Produksjonsfisk er fisk med skader, sår og deformasjoner, og er også kalt “prodfisk”. Den skal feilrettes i Norge før den kan eksporteres.
iLaks har rettet en henvendelse til Knut Harald Kristiansen for en kommentar.
Tromsø Seafood | 2024 | 2023 | Endring |
Omsetning | 487,9 | 428,3 | 13,9 % |
EBIT | 21,8 | 15,6 | 39,7 % |
Resultat før skatt | 21,6 | 14,6 | 47,9 % |
Driftsmargin | 4,5 % | 3,6 % | |
Alle tall i millioner kroner |