Det opplyste markedssjef Bjørn-Erik Stabell i Norges Sjømatråd under en pressekonferanse i dag.
Sjømatrådet har tidligere opplyst at de skal investere 32 millioner kroner mer i det europeiske markedet. Dermed kan det bli brukt inntil 82 millioner kroner mer til å markedsføre laks og ørret i Europa. I tillegg kan Norges Sjømatråd flytte ytterligere ni millioner kroner fra Russland-budsjettet til andre markeder.
Budskapet er: Mer penger skal investeres på å markedsføre norsk laks.
-For eksempel er budsjettet i Frankrike økt med 50 prosent, opplyste Stabell under pressekonferansen.
Han og andre deltakere understreket at situasjonen kommer til å være turbulent på kort sikt, men det signaliseres optimisme i forhold til å få flyttet volum fra Russland til andre marked. Stabell sa at planene var utviklet etter forrige krise i 2011. Derfor vil det ta kort tid å sette i gang kampanjer i Europa denne gangen.
Analytiker Paul Aandahl fremholdt at etterspørselen etter laks øker. Samtidig øker ikke produksjonen særlig.
-Vi forventer en volumvekst på laks på bare en prosent resten av dette året, mens etterspørselen vil øke betydelig mer. Russland utgjør ni prosent av den norske lakseeksporten, sa Aandahl. Han pekte på at Russland-andelen kan være erstattet av andre kjøpere i løpet av et år.
Bjørn Erik Stabell pekte på ytterligere to verktøy for å erstatte Russland-volumene ut over mer penger til markedsføring: -Kampanjer i samarbeid med europeiske super- og hypermarkedskjeder og satsing på nye markeder, eksempelvis i Asia.
For øvrig signaliserte sjømatrådet at de var vant med kriser i Russland.
-På 90-tallet hadde vi sakene med veterinærsertfikater, i fra 2006 har vi hatt begrensninger på laks- og ørret-eksporten. Fra 2012 til 2013 har vi hatt importrestriksjoner på hvitfisk og pelagisk fisk. Til tross for dette har vi økte eksporten og er til stede i butikkene fra St. Petersburg til Vladivostok, sa Russland-direktør Ingrid Dahl Skarstein i sjømatrådet.