Plages av laksesøl i nord: – Kan ikke huske å ha fått så mange klager før

Nyheter
0

Avrenning fra trailere som frakter fisk har blitt et økende problem i nord, ifølge utekontrollen i Statens vegvesen.

– Vi har støtt og stadig avrenningskontroller, i hele Nordland. Det er et økende problem med mye avrenning fra fisketransport, og særlig laksetransport, sier Frode Johansen, kontorsjef for utekontrollen i nord.

Nylig mottok vegvesenet et anonymt tips om plagsomme mengder søl, fra de mange vogntogene som frakter laks ut av Steigen kommune hver uke.

«Fra disse semier renner det mye graks. De kommer ikke 1km fra slakteriet før det renner godt i svinger og bakker. For oss er dette mildt sagt utrivelig. Dette kan ikke være lovlig», skrev tipseren. Ifølge Johansen er situasjonen prekær i hele Nordland.

– I høst synes jeg det har blitt mye verre. Før tok vi én og annen som det rant mye av. Nå ser det ut som de ikke har tid til å kjøle ned fisken før de laster ombord, sier Johansen.

– Ganske krise
Statens vegvesen kan sanksjonere avrenning med kjøreforbud. Da blir trailerne stående, til de har fått satt opp aggregater og kjølt ned fisken så mye at det slutter å renne, forteller Johansen.

– Jeg kan ikke huske å ha fått så mange klager før. Både fra fergemannskap, folk på fergekaier, bensinstasjoner og andre steder trailerne står – og fra folk som møter dem i en sving eller oppoverbakke.

En kontroll på Fauske i februar 2022. Arkivfoto: Fauske trafikkstasjon

Utekontrollen opplever ofte at kjøretøyene står på vent, og begynner å kjøre først når vegvesenets ansatte er ferdige på jobb.

– De blir stående på slakteriene til vi er ferdige med kontroller, og bestiller da ekstraferjer. Det synes jeg er ganske krise. Da ser det ikke ut som de har så lyst til å gjøre noe med problemet, sier Johansen.

Han trekker frem at vegvesenet samarbeider godt med slakteriene når det gjelder trygg fremkommelighet på veiene, og mener at situasjonen med økende avrenning derfor er ekstra kjedelig.

Kan bli bøter
Avrenning fra fiskelast skyldes at fisken ikke er godt nok kjølt ned, og/eller at de ikke bruker tette kasser, opplyser Johansen. Sølet kan føre til glatte veier og utfordringer for andre i trafikken.

– Og så er det jo et griseri å få på seg.

Bøter kan bli aktuelt som sanksjonsmiddel i fremtiden. Et forslag ligger på trappene, men størrelsen på bøtene og hvem som skal få den, er ikke avklart, forteller Johansen.

Tom Are Pettersen i Statens Vegvesen ilegger bruksforbud ved Fauske trafikkstasjon. Arkivfoto: Steve Hernes.

– Det er tre parter: Avsender, altså slakteri, transportør og sjåfør. Det bør gjerne være fordelt på de tre partene, men her mener vi også at avsender må ta en stor del av ansvaret for å få laksen trygt av gårde, sier han.

Ifølge Johansen er dette et generelt problemet, uten at noen spesifikke slakterier eller selskaper stikker seg ut.