Sjømat Norge, Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund inngikk fredag 15. desember en intensjonsavtale om å etablere tariffavtale for skip som utfører transporttjenester i havbruksnæringen.
– Vi har ikke et slikt tilbud i NHO-fellesskapet. Siden vi har en voksende medlemsgruppering på havet, er dette et viktig område for oss, sier administrerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark.
– Svært viktig
I intensjonsavtalen som de to LO-forbundene og Sjømat Norge har inngått er målet å få på plass en endelig tariffavtale i løpet av 1. kvartal 2018.
-En signert intensjonsavtale er et langt og viktig steg mot en ferdig tariffavtale på dette området, sier Ystmark
-Tariffavtaler og samarbeid mellom partene i arbeidslivet er svært viktig for både arbeidstakerne og arbeidsgiverne, sier Geir Hagerupsen i Sjømannsforbundet som ser med spenning frem til sluttfasen av forhandlingene.
Også for servicefartøy
De tre organisasjonene skal også i gang med arbeidet med å bygge en tariffavtale for servicefartøyene i havbruksnæringen. Mange av arbeidsbåtene i havbruksnæringen har i dag besetning som blir omfattet av sertifikatkrav og Sjøfartsdirektoratets regelverk.
Det har i tillegg blitt etablert en rekke frittstående servicefartøyrederi, og flere av disse er medlemmer i Sjømat Norge. I dette arbeidet vil det også være en tett koordinering med Fellesforbundet som organiserer røkterne i havbruksnæringen.
-Havbruksnæringen er i sterk utvikling og vi i Sjøoffisersforbundet ser frem til et godt samarbeid med Sjømat Norge både på tariffområdet men også på det næringspolitiske området. Vi trenger et sterkt samarbeid for å fremme konkurranseevnen til den maritime næringen, sier administrerende direktør, sjøkaptein, Hans Sande i Sjøoffisersforbundet