Overrasket over suget etter laks

Nyheter
470

– Vi undervurderer etterspørselen etter laks og ørret, sier Lerøy-sjef Henning Beltestad.

Etter et kvartal med det han selv karakteriserte som fantasipriser, kvitterte både Lerøy, Marine Harvest og Grieg Seafood med nye rekordresultater.

– Vi er tett på sluttbrukeren, og er overrasket over hvor høye priser markedet er villig til å betale, sa Beltestad da han presenterte selskapets kvartalstall under Hordaland på børs torsdag. Også konsernsjef i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, beskrev etterspørselen i andre kvartal som overraskende god.

Ellevilt

Eksportstatistikken fra Norges sjømatråd viser at eksportprisen for laks økte fra 60,18 kroner per kilo i mai til 66,40 i juni i år. Det er en økning på 51 prosent, eller 22,41 kroner, fra juni i fjor.

Men nå er pristoppen nådd, mener lakseanalytiker Kolbjørn Giskeødegaard i Nordea Markets.  Tidligere i uken nedgraderte han sjømataksjene og spådde markant lavere priser fremover.  Det bekymrer ikke Beltestad som sier at det er normalt at prisene svinger.

Økte kostnader

Overfor NTB er Giskeødegaard krystallklar  på at det er den eksepsjonelt høye lakseprisen som den viktigste årsaken til rekordresultatene i andre kvartal

– Kostnadene til selskapene har vist en ugunstig utvikling. De øker med mer behandling av lakselus, tapt tilvekst og økt dødelighet. Den svake norske krona har også økt kostnadene til fôr, sier Giskeødegaard til NTB.

Alf-Helge Aarskog i Marine Harvest karakteriserer kostnadsutviklingen i industrien som bekymringsfull.

– Lakselus er vår største utfordring, sa han under presentasjonen torsdag.

– Har lært

DNB-analytiker Alexander Aukner tror det ikke er til å komme unna at kostnadene øker når prisene er så høye.

– Kostnadsinflasjonen er bekymringsfull, men med de prisene vi ser nå, vil man alltid forsøke å produsere mer, selv om kostnaden øker, sier han til BT.

Han tror likevel at oppdrettsselskapene er i en bedre situasjon enn oljebransjen som også opplevde at kostnaderne galopperte etter hvert som prisene steg.

– Jeg tror oppdrettsselskapene har lært av oljeindustrien, og de fleste er bevisst på dette, sier han.