Fem dager med uro og voldelige demonstrasjoner i hovedstaden og rundt om i landet. Nå rammes også lakseeksporten.
I forrige uke, da myndighetene bestemte seg for å heve prisen på t-banebilletter i Santiago, visste de lite om at det ville slippe løs en bølge av sivile uroligheter.
Portforbud, sett for første gang siden Augusto Pinochet var diktator, er blitt innført. Til tross for at billettprisene ble reversert, medgir landets president Sebastián Piñera at «problemer har samlet seg i mange tiår» og at «forskjellige regjeringer har ikke vært i stand til å gjenkjenne denne situasjonen i sitt omfang».
Væpnet politi
Tusenvis av mennesker marsjerte i går i gatene i oppdrettshovedstaden Puerto Montt, Los Lagos, noe som forårsaket trafikkstans og forsinkelser.
Así andan estos locos enfermos en #puertoMontt
Qué se sepa en #chile tenemos asesinos sueltos #AcusacionConstitucionalPiñera #ChileProtests #SinPerdónNiOlvido #RenunciaPiñera #PineraDictador pic.twitter.com/l58DoiQUPW— Marce 🌳 (@Marce_RT_) October 23, 2019
Opptak viser demonstrasjoner med viftende med flagg og bengallys ved provinsregeringens bygning i Puerto Montt.
Opptak av væpnet politi, som skyter tilsynelatende mot demonstranter, er også lastet opp på Twitter.
Redusert kapasitet
iLaks har spurt administrerende direktør i eksportfirmaet BluGlacier, Sebastian Goycoolea, hvordan uroen påvirket driften hans. Selskapet er et salgssamarbeid mellom oppdretterne Blumar og Productos del Mar Ventisqueros, som produserer mer enn 14.000 tonn oppdrettslaks årlig. Selskapet er også en av Chiles tre største lakseeksportører til USA målt etter volum.
Goycoolea forklarer at operasjonen går på redusert kapasitet.
– Ja, er veldig trist å se hva som skjer i Chile. Dessverre påvirker denne situasjonen den normale driften av foredlingsanlegget, den lokale logistikken og forsendelsene som skal ut av landet. I utgangspunktet jobber vi med mindre enn 40 prosent av kapasiteten, så det veldig beskjedne volumet av laks kan sendes til USA.
– Og hva med lastebiler?
– Jeg er ikke helt orientert om den brasilianske eksporten, men jeg er sikker på at de også er berørt, sier Goycoolea.
Beredskap
Mowi Chile opplyser at de hadde implementert en beredskapsplan for å dempe forsinkelser.
– Den pågående situasjonen i landet har ikke hatt noen store konsekvenser for Mowi Chile, men vi overvåker situasjonen nøye med hensyn til sikkerheten til våre ansatte. Vi har implementert en beredskapsplan for å sikre at alle anlegg kan operere og har gjenopptatt foredlingen i dag etter to dager med halvtidsarbeid, sier en talsperson fra Mowi Chile til iLaks.
USA, som er Chiles største laksemarked, importerte 156.300 tonn laks i 2018.