Opplever tregere kontraheringsprosesser med utenlandskeide rederier: – Merker at de tenker mer før de går videre

Nyheter
0

Daglig leder Gunnar Arnold Nordbø for det familieeide verftet Vaagland Båtbyggeri tror lokalt eierskap og nærhet til markedet gir raskere beslutninger. 

Den 31. januar leverte Vaagland Båtbyggeri, som holder til ved Skålvikfjorden på fylkesgrensen mellom Trøndelag og Møre og Romsdal, sitt foreløpig siste fartøy. Da ble den hybride servicebåten «Frøy Ocean» levert til Frøy.

For tiden er det ingen nybygg ved verftet. Dette bekrefter daglig leder Gunnar Arnold Nordbø.

– For øyeblikket har vi ikke andre nybygg. Nå har vi ombygging på kai og dokkinger, og er fylt opp frem til påske. Og vi har begynt å fylle opp mellom påsken og frem til ferien. Det er ikke så lang horisont for dokking som det er for nybygg, sier han til iLaks.

Konsolideringer
Vaagland Båtbyggeri har en tørrdokk med tak som sitt store aktivum. Men selv om verftet tilbyr dokkfasiliteter, og er aktive i dette markedet, er de opptatt av å hanke inn nybyggkontrakter. Slike prosesser er mer tidkrevende enn dokkinger og serviceoppdrag.

Gunnar Arnold Nordbø, daglig leder hos Vaagland Båtbyggeri. Foto: Frøy

– Vi jobber for fullt med det, og vi ønsker å lande kontrakter så fort vi bare kan. Men det tar litt lenger tid enn det vi hadde håpt, sier Nordbø.

Den daglige lederen opplever at det er interesse i markedet. Men beslutningene tar lang tid. Dette ser han særlig hos de rederiene som har skiftet til utenlandsk eierskap. For eksempel Frøy.

– Da vi tegnet kontrakt var dette under et norsk eierskap. Nå er det amerikansk eierskap, og da skal de tenke på nytt, sier han, og påpeker:

– Dermed blir det noen konsolideringer i markedet. Vi merker at de tenker mer før de går videre i markedet.

Les også: Nytt havbruksrederi selges ut av landet: – Det ligger ikke skattemotiver bak salget

Norske verft som bestiller i Kina
Gunnar Arnold Nordbø tror at en viktig forklaring på at ting tar lenger tid med utenlandske eiere, sammenlignet med norske, er nærheten til markedet.

– De amerikanske eierne må ha trygghet for hvor mye de skal tjene, dersom de skal ha en ny båt. De norske eierne sitter nærmere kunden markedet, og de ser at dette kommer til å gå bra, sier han.

Han legger ikke skjul på at han er opptatt av lokalt eierskap.

– Norsk eierskap er viktig. Og vi er jo sånn sett et lokaleid verft i en liten bygd. Akkurat det synes jeg er et vesentlig moment å få med seg, sier Nordbø.

– Dette blir jo særlig relevant når vi ser det som skjer på den internasjonale arenaen?

– Ja, ikke minst i forhold til det som dreier seg om å bestille fra Kina. Det er jo norske verft som bestiller servicebåter direkte fra Kina på norsk navn. Det blir litt urettferdig, svarer verftssjefen.

Kamp om kompetanse og kapasitet
Vaagland-lederen ønsker helst å gjøre alt i Norge. Det er ikke alltid så enkelt.

– Et av våre mål er å kjøpe mest mulig nært. Vi bygde jo hele skroget (til “Frøy Ocean”) selv. Og dersom vi får det til, vil vi gjøre det en gang til. Men det som har vært krevende, har vært å få tak i nok arbeidskraft, sier han.

“Frøy Ocean”. Foto: Frøy

I forrige uke var Nordbø i Polen. Han var på en besøksrunde hos ulike skrogverft.

– De sliter jo også med å få tak i folk. Et av de verftene vi var på i går hentet folk fra India og Bangladesh, opplyser Nordbø.

Han legger til:

– De får rett og slett ikke tak i nok platearbeidere og sveisere.

Nordbø har også merket seg at de polske verftene er i ferd med å få en annen utfordring som kan båndlegge verftskapasiteten.

– Vi ser blant annet at det skal bygges krigsfartøy og bygg for den polske regjeringen.

Full attention
Tørrdokken er altså verftets viktigste verktøy. Den tjener dem vel om vinteren.

– Det som gjelder for dokkingen vår er at vi har tak over hodet. I vinterhalvåret er det veldig bra. Og det er også fornuftig om sommeren når du skal male, forteller Nordbø.

– Og så har vi veldig kort vei fra verft og inn i dokk. Der er det særdeles lite gangtid, og kundene som har vært hos oss ser at det er fordelaktig, opplyser han.

Verftet er ikke blant de største. Det ser ikke Nordbø som noe problem. Heller tvert imot.

– Mange kunder som har vært der kommer igjen. Det er vår fordel, samt at vi ikke har fire-fem kunder på samme tid. Vi har som regel den ene kunden som ligger i dokken. Den får da full attention, påpeker verftssjefen.

Tørrdokken med tak er viktig for Vaagland Båtbyggeri: – Det som gjelder for dokkingen vår er at vi har tak over hodet. I vinterhalvåret er det veldig bra. Og det er også fornuftig om sommeren når du skal male, sier daglig leder Gunnar Arnold Nordbø. Foto: Vaagland Båtbyggeri