Overproduksjon av fiskefôr her til lands, gjør at Skretting må satse på vekst utenfor Norge.
Cargill, BioMar og Marine Harvest. Skretting med en markedsandel på rundt 30 prosent, møter tøff konkurranse i salget av fiskefôr.
– Vi ser tydelig at produksjonen av fiskefôr er for høy i Norge, sier administrerende direktør i Skrettings globale virksomhet, Therese Log Bergjord til Stavanger Aftenblad.
Fôrprodusenten har i mange år utvidet virksomheten på verdensbasis, og produserer i dag ulike typer fôr i 19 forskjellige land. Ifølge Log Bergjord skal denne utviklingen fortsette i voksende markeder i Asia, Afrika og Latin-Amerika.
– Ja, vi er i flere prosesser som vil øke kapasiteten vår. Fiskeoppdrett er en vekstbransje i mange land.
Log Bergjord sier selskapet skal være i front av utviklingen. Dette skal skje gjennom satsing på forskning og ny teknologi.