Går inn på Mowi-kontrakt mot slutten av 2024.
Kontraheringer av bløggebåter, hermetisk lukket transport av avlivet fisk, har skutt fart de siste årene.
– Det er veldig effektiv transport, siden du har 75 prosent fisk i tankene kontra en brønnbåt som har 15 prosent fisk i tankene, sier administrerende direktør i Napier, Kjetil Tufteland.
Bømlo-rederiet har to bløggebåter under bygging ved verft i Tyrkia, begge med lastekapasitet på 750 tonn fisk.
– Du bløgger 6-700 fisk i minuttet, forteller han.
De to nybyggene vil gå på fast kontrakt for Mowi, ved det nye slakteriet på Jøsnøya på Hitra. Napier har forøvrig lenge hatt Mowi-kontrakt for slaktebåten «Tauranga», tilknyttet Ryfisk-slakteriet på Hjelmeland.
Rederiet, som i begynnelsen av februar ble kjøpt opp av infrastrukturfondet CapMan, omsatte for 158 millioner kroner i 2021.