Nye bruksområder for servicebåtene

Nyheter
3089

Flere oppdrettere vurderer nå bruksendring og ombygging av sine eldre servicebåter.

– Dette er den hittil største jobben vi har gjort, sier driftsleder Bjørn-Atle Johnsen hos GMV Service i Grovfjord.

Selskapet, som startet opp i fjor vår, har hatt hendene full med reparasjoner, mindre oppgraderinger og sertifiseringer av servicebåter.

MARKUS Shabani Hansen, daglig leder hos GMV Service, får flere forespørsler fra oppdrettere som vil oppgradere servicebåtene sone. Foto: Alf Fagerheim

Nye muligheter
Nytt regelverk og kontinuerlig utvikling i oppdrettsnæringen åpner opp nye muligheter for eksisterende båter, og flere ser muligheter for å bygge om servicebåtene til litt andre bruksområder opplyser daglig leder hos GMV Service, Markus Shabani Hansen.

KATAMARANEN Mariann fikk større dekkshus med skipperlugar, mess og bysse. Bildet er tatt før ombygging. Foto: GMV

– Å oppgradere og utvikle eksisterende båter er veldig lønnsomt for oppdretteren i forhold til å bygge nytt. Vi har mange forespørsler fra oppdrettere som ønsker å oppgradere båtene sine. Det som går igjen er at de ønsker bedre fasiliteter til mannskap, samt montering av ulike typer dekksutstyr. Til en relativt lav kostnad får mannskapet og båtene en helt ny hverdag. Vi som bedrift ønsker å spille på lag med næringen å være en total leverandør av tjenestene til ettermarkedet. Vi har god kapasitet til å gjøre dette arbeidet, sier han til iLaks.

Største oppdrag
I vinter startet de på det som til nå har vært deres største oppdrag – ombygging av oppdrettskatamaran MS «Selfjord» til spyle- og ROV-båt. Servicebåten, som ble bygd i 2007 ved GMV i Grovfjord og eies av Flakstadvåg Laks, har gjennomgått full oppgradering.

MODERNE innredning, nytt panel og elektronisk utstyr ble montert i rorhuset på MS Selfjord. Foto: GMV Service

– Vi har revet ut alt av rorhuset og installert ny innredning. Samt bygd og innredet nytt dekkshus på babord side, kontrollrom og toalettrom, fortsetter han. Det er også montert ny generator og vannsystem ombord, før den fikk fartøysgodkjenning. Båten har fått omstilt bruksområdet fra røkterbåt til spylebåt, og skal brukes av oppdrettsselskapet til notspyling og ROV-kontroller.

GMV Service er ikke alene om slike prosjekter, og har hatt god hjelp til design av Bodø-firma Bomek Consulting, elektronikk og elektriske av Larsen Elcom og Acel, og innredning av Maritim Innredning Nord. I tillegg har deres eget selskap Arctic Piping bidratt med rørlegging.

Ombygging
Dette er ikke eneste store ombyggingsprosjekt GMV Service har hatt i løpet av de siste ukene. Nylig gjorde de seg ferdig med oppdrettskatamaranen MS «Mariann», som eies av Nordlaks.

NY KRANE ble med rekkevidde på hele 21,1 meter ble montert om bord på Mariann. Foto: GMV Service

– Vi har bygget på dekkshuset på rorhusdekket, og innredet det som skipperlugar med to køyeplasser og skrivebord. Samt bygget ut dekkshuset på hoveddekk med 70 cm i bredden, innredet med bysse/messe, og montert inn nye vinduer på styrbord side, forteller Johnsen. Oppdrettskatamaranen fikk i tillegg montert en ekstra kran av type PK29000 med en rekkevidde på hele 21,1 meter, som ble levert av Bergen Hydraulikk.

– Med de nye oppgraderingene øker det trivsel ombord for mannskapet, og med to store kraner til disposisjon er oppdrettskatamaranen MS Mariann blitt en fantastisk arbeidsbåt, legger han til.

Krever annen bruk
Han tror at dersom markedet fortsetter i den retningen det har gjort til nå, med offshore oppdrettsanlegg og pre-smolt på fjordsystemene, vil dette med bruksendringer på fartøyene endre seg og bli en sannsynlighet.

– Utfordringer med lusebekjempelse, som fører til mer renhold av poser og ringer, vil kreve annen bruk av båter enn før. Samtidig vil brukerne av båtene komme til å kreve mer av rederiene når det kommer til standard på båtene, og tiltak for ren/skitten sone ombord i båtene vil endre behovet ombord. Vi stiller oss til tjeneste for oppdretterne og tilpasser oss til deres behov, utdyper Johnsen.