Chilenske Salmones Aysén håper frossenlaks’ miljøavtrykk vil overbevise amerikanske forbrukere.
Undercurrent News rapporterer at den chilenske lakseoppdretteren Salmones Aysén, som produserer 30.000 tonn coho i året, kutter ut flyfrakt av fisk til USA.
Det knyttes til en ny markedsføringskampanje kalt “Leading the Frozen Revolution”. Når en frakter fisken med båt, har frossenlaks 20 ganger lavere C02-utslipp enn fly.
– Vi tror at USA vil kreve mer og mer laks, og vi mener absolutt at Chile må gå i den retningen, sier administrerende direktør Pablo Catjak til avisen.
– Det kommer til å bli et økende problem i 2021. Det vil bli færre fly, det vil bli mindre flyfraktkapasitet, og prisene kommer til å skyte i været, legger han til.
90 prosent av selskapets sashimi-kvalitet coho eksporteres til Asia, bare fem prosent av den som går til det amerikanske markedet.
Salmones Aysen følger den færøyiske lakseoppdretteren Luna/Hiddenfjord, som i november kunngjorde at den hadde blitt næringens første selskap som sluttet å bruke flyfrakt.
– Vi ser god vekst i salgstallene, og produktet vekker interesse fra nye kunder med fokus på bærekraft, sa Hiddenfjords salgsdirektør Óli Hansen den gang om selskapets nye klimainitiativ.