Nederlandsk verft posisjonerer seg i servicebåt-markedet

Nyheter
1352

Gjennom salget av to servicebåter til Marine Harvest i Skottland, har nederlandske Nauplius Workboats tatt steget inn i havbruksnæringen.

Kontakten med Marine Harvest Scotland kom i stand ved hjelp et annet servicebåt-selskap i Nederland, Acta Marine. Det forteller en av eierne i Nauplius Workboats, Gerrit Knol.

– Vi hadde samarbeidet med Acta Marine i flere prosjekter. I 2013 tildelte Marine Harvest Scotland sin første bareboat charter (totalbefraktning) til Acta Marine. En av fartøyene måtte tilpasses oppdrettsnæringen, som ble utført av Marine Cluster Friesland, også fra Nederland. Vi ble invitert til å være en del av brainstormingsprosessen, særlig med hensyn til å tilpasse eksisterende fartøy med forskjellige utforminger. Som et resultat begynte vi å jobbe seriøst på en rekke konsepter for Marine Harvest, som til slutt førte til utviklingen av vårt 1507-fartøy, sier Knol til SalmonBusiness.

Jaap van den Hul-Kuijten og Gerrit Knol.

To nye båter til Marine Harvest
Sammen med Jaap van den Hul-Kuijten dannet duoen Nauplius Workboats i 2013, som retter seg direkte mot havbruksnæringen. Selskapet tilbyr ingeniørtjenester innen design av arbeidsbåter. De driver også selskapet Argos Engineering som ble startet i 2006.

– Vi har bygget to båter til Marine Harvest i Skottland så langt, fortsetter Knol.

To nye står for tur etter en avtale som kom på plass i desember 2017 med Marine Harvest Scotland. Forventet leveringstid er i juni og august.

Nauplius Workboats samarbeider også med andre skotske oppdrettere, og Knol reiser ofte over til Skottland.

– Å reise med en mekaniker gjør at jeg kan holde meg oppdatert om hva som skjer med våre fartøy, og også forbedre designet og prosjekteringen for nye fartøy. Jeg snakker med oppdretterne som forteller hva de gjør og hvordan de gjør det. Alle våre siste forbedringer er basert på praktisk informasjon.

Samarbeider med lokale leverandører
Lokale leverandører for reservedeler er viktig, tilføyer Knol.

– Det er av stor betydning at reservedeler er tilgjengelig i Skottland. Alle oppdrettslokaliteter er på fjerne steder, så det er vanskelig å få ting ut der. Hvis produksjonen stopper for en uke på grunn av tekniske problemer, resulterer det i høy dødelighet. Det må unngås til enhver tid. Derfor ser vi alltid etter partnerskap i andre land, som en service til våre kunder. Om nødvendig tar vi et fly for å levere reservedelene selv.

Knol sier fleksibilitet er nøkkelen for å lykkes.

– Fleksibilitet er grunnlaget for våre konsepter. Våre fartøy kan bli bygd på uansett bygge uansett plass. Vi snakker nå med potensielle kunder i Norge, Canada og Australia. Etterspørselen øker virkelig for tiden, avslutter han.