Næringens egne sørget for omdømmebygging i fotokonkurranse

Kommentarer
3129

Omdømmegevinst i konkurransen om landets vakreste lokalitet.

Det har haglet med «likes» og delinger på sosiale medier, etter at iLaks utfordret oppdrettsnæringens egne om å vise frem sine vakreste lokaliteter. Driftsteknikere, røktere og drivende dyktige fotografer lot seg ikke be to ganger – og ble belønnet med en massiv respons.

Dette viser fremfor alt stolthet og tilhørighet, en lagfølelse, enten en jobber i Mowi, SalMar, Grieg Seafood, Sinkaberg-Hansen, Seløy Sjøfarm, Wilsgård Fiskeoppdrett eller Salaks.

Kommentar: Aslak Berge

Les også: Knock out-seier til Træna: De jobber på landets vakreste oppdrettslokalitet

Synlighet
Følelsen av å være en del av et lag blir ikke mindre ved at et knippe av de sedvanlige næringsfiendtlige oppdrettsmotstandere har benyttet den siste uken til å angripe konkurransen, med varierende grad av saklighet, på Facebook.

Dette bidrar naturligvis til økt engasjement, trafikk og synlighet for saken som dermed vises i feed’en til flere Facebook-brukere. 

Les også: Her er lesernes blinksudd og favorittlokaliteter

Oppmerksomheten rundt denne konkurransen har vært så omfattende at til og med NRKs «Nytt på nytt» omtalte den i beste sendetid fredag kveld.

Programleder og oppdrettsmotstander Bård Tufte Johansen angriper iLaks-sak i beste sendetid. Skjermdump: NRK

Konkurransefortrinn
Oppdrettslokalitetene, i naturskjønne omgivelser, er et konkurransefortrinn – av flere årsaker.

Først og fremst er den veltempererte Golfstrømmen perfekt for laksen – det er her villaksen vandrer og vokser opp. Rent og oksygenrikt vann, verken for varmt eller for kaldt. Norskekystens holmer, skjær og fjordarmer gir vern mot storhavets luner, og gjør det mulig å produsere kjernesunn oppdrettsfisk til særs konkurransedyktige kostnader. Mer klimavennlig proteinproduksjon skal en leite lenge etter.

Men like viktig er det fortrinnet med å kunne bruke disse vakre oppdrettslokalitetene i markedsføring.

I en fremtidig situasjon der stadig flere landbaserte oppdrettsanlegg kommer i drift vil nettopp dette kunne bli viktig. De store laksekjøperne, i form av supermarkedkjeder og foredlingsselskaper, er opptatt av storytelling – knyttet til opphav og sporbarhet. Så kan en selv vurdere hva som er mest attraktivt å selge; fabrikkprodusert laks eller laks som er vokst opp på en lokalitet som ser ut som den er hentet rett ut av et nasjonalromantisk maleri.

Omdømme
Og hvem er da bedre ambassadører og lakseselgere enn dem som hver dag arbeider på merdkanten, og innimellom knipser bilder og viser med stolthet frem sin arbeidsplass og viktigste husdyr?

For denne bildedelingen, som har høstet hundrevis av «likes» og delinger, er jo selvsagt omdømmebygging i praksis.

Omdømmekampen, som for et drøyt tiår siden ble blinket ut av oppdrettsnæringens organisasjoner som dens viktigste utfordring, er ikke over. Omdømme bygges på mest effektivt vis ved at bransjens egne selv viser hvordan de har det på jobb. Det er vesentlig mer effektivt enn å hyre inn høyt gasjerte eksterne PR-rådgivere.