Redningsarbeidet pågår for fullt, men det tar tid å få klargjort ulykkesstedet.
Den 24. oktober sporet et tog av på Nordlandsbanen, der en person omkom. Toget var på vei fra Trondheim til Bodø, da det ble truffet av et steinras og sporet av mellom Bjerka og Mo i Rana.
Redningsarbeidet har vært tidkrevende. Det tok over uke å løfte vekk den første passasjervognen. Bane NOR har nå kommet med en oppdatering om forventet åpning.
– Strekningen mellom Bjerka og Mo i Rana forblir stengt ut uke 46. Før strekningen kan åpnes må det ryddes og utbedres skader på og ved spor, og rassikring må ferdigstilles, opplyser de på sine nettsider.
– Pent nødt å innrette oss
Dette betyr at strekningen åpner tidligst 18. november.
Stengingen av Nordlandsbanen har medført store logistikkutfordringer for mange nord-norske lakseeksportører. Polar Quality’s logistikksjef Jan Robert Røli-Gjervik har tidligere uttrykt forhåpninger om åpning i neste uke.
– Håpte virkelig på åpning i første del av uke 46. Får ikke gjort noe med det, skriver han i en SMS til iLaks.
– Vi er bare pent nødt til å innrette oss etter det, og finne løsninger på transporten, legger han til.
Landeveien til Mosjøen og Ofotbanen
Nordlaks er en annen av de berørte eksportørene. Markeds- og kommunikasjonssjef Heidi Torkildson Ryste har tidligere opplyst at de frakter laks forbi ulykkesstedet, til Mosjøen.
Ifølge kommunikasjonsrådgiver Kolbjørn Hoseth Larssen har Nordlaks en todelt løsning på utfordringene knyttet til stengingen.
– Per nå er dette ikke en utfordring for oss. Vi sender det meste av vår laks på jernbane via Sverige. Ellers har vi tidligere løst togavsporingen på Nordlandsbanen ved å frakte fisken på trailer et lengre strekk, opplyser han.
Larssen benytter anledningen til å gi honnør til samarbeidspartnerne sine:
– Vi har opplevd stort velvilje fra våre transportører for å løse denne utfordringen på best mulig vis.
Les også: – Et nytt tolldirektiv truer lakseeksporten på Ofotbanen: – Feil utvikling