Nordmenn vil håndtere slakt av laks i rom sjø.
Sist torsdag fortalte iLaks om slaktebåten som Sekkingstad og Haugland-gruppen har under bygging i Spania. Ideen bak båtprosjektet er å hente levende oppdrettslaks fra norske merder, slakte og frakte denne direkte til Danmark for foredling og videredistribusjon.
Hvis vestlandsduoen lykkes med sine planer kan forretningsideen være noe av en «game changer» i lakselogistikken.
Engasjement
Samtidig har byggeplanene mobilisert et omfattende engasjement blant iLaks’ lesere. Avisen har fått en rekke henvendelser, og særlig spørsmålet knyttet til nasjonalitet på mannskapet er sentralt for mange.
Jan-Egil Pedersen, forbundsleder og pressekontakt ved Norsk Nærings og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, la ikke fingrene i mellom da han beskrev byggeplanene.
– Vi kan ikke gi de akkurat honnør for planene (slaktebåten – red. anm.). De legger ikke vekt på norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning. De bygger ikke verdi for norske samfunn, sa Pedersen, og viste til det faktum at Sekkingstad idag bruker polsk arbeidskraft ved sitt slakteri på Skaganeset på Sotra.
Verktøy
Rederiet Hav Line Gruppen, som er verktøyet Sekkingstad og Haugland-gruppen bruker for å bygge og drifte båten, har så langt ikke valgt å kommentere hvorvidt de skal ha norske eller utenlandske mannskaper ombord på båten.
Onsdag har aksjonærene, representert ved styreformann Jon Hindar, valgt å endre PR-strategi og bli atskillig tydeligere:
– Med referanse til dagens oppslag i iLaks vedrørende Hav Line, ser jeg at «ingen kommentar» i enkelte tilfelle kan avstedkomme unødig spekulasjon, skriver Hindar i en epost til iLaks.
Norsk mannskap
– Til orientering planlegger Hav Line å tilsette norsk mannskap på slakte/transport fartøyet. Jeg håper dette var klargjørende, legger han til.
Fartøyet, som bygges i regi av den finske verftsgrupperingen Wärtsilä, vil være klar til drift i løpet av tredje kvartal 2018.