Moen Marin leverer verdens første servicekatamaran med bløggeanlegg

Nyheter
1463

Ny båt fyller to roller.

Da Remøy Management trengte en bløggebåt, kom de til Moen Marin med en utfordring: Er det mulig å plassere prosessanlegget rett på en servicebåt? Moen Marin kastet seg rundt, og svaret var ja. – Dette er en nytenkende måte å gjøre det på, og resultatet er en helt unik fleksibilitet, sier Torfinn Hansvik, teknisk sjef i Moen Marin, i en pressemelding.

Det er et hett marked for bløggebåter for tiden. Stadig flere ser at utfordringer knyttet til både lønnsomhet og fiskevelferd kan løses med effektive bløggeprosesser. Etterspørselen er deretter. Men næringen har et stykke å gå når det gjelder utnyttelse av kapasiteten, mener Hansvik.

– En optimal bløggeprosess på merdkanten kan være et viktig bidrag både til økt fiskevelferd og redusert dødelighet, i tillegg til å øke kvaliteten på sluttproduktet. Du reduserer unødvendig håndtering av fisken, og at fisken er så kvikk som mulig rett før bløgging, har god effekt på kvalitet og holdbarhet.

Hansvik tror den unike båten de nå skal levere, kan være et viktig bidrag til akkurat det. 

– Vi har laget en båt som gjennom anlegget på dekk har solid kapasitet på bløgging, men med en tradisjonell servicebåt i bunn. Det betyr at dersom behovene skulle endre seg, kan du fjerne bløggeanlegget og utføre vanlige driftsoppgaver. Det gir en enestående fleksibilitet, forteller han.

Løsningen jobbet de frem sammen med Remøy Management, som bestilte båten. Robert Søviknes, operasjonssjef på Remøys akvaavdeling, deler Hansviks vurderinger.

– På denne måten kommer vi for det første raskt i gang. Samtidig ønsket vi oss i bunn og grunn en båt som var multifunksjonell. Vår kjernevirksomhet er bløgging og avlusing, men mange av dagens kunder har oppgaver som også krever en mindre servicebåt. Denne kan fylle begge roller, sier han.

Det er Optimar som leverer selve prosessanlegget. Sammen med Moen Marin og bestiller har de jobbet hardt med å integrere det avanserte systemet best mulig.

– Sluttresultatet er en båt som er rigga for alle formål og scenarier. Hele leveransen er bygget opp som et vanlig slakteri, og følger alle de samme kravene som gjelder på et landslakteri. Dette er fiskevelferd av høyeste standard, med dobbel sikring gjennom el-bedøving og bløggemaskin, forteller Hans Thunem, salgssjef i Optimar.

Det smarte anlegget gir full kontroll på prosessene, og alt logges kontinuerlig. Sluttkunde og slakteri får dermed tilgang på dokumentasjon gjennom automatisk rapportering av vasking, skylling og ozonering.

– I tillegg er dette et system som legger alt til rette for å bevare kvaliteten på fisken. Rask nedkjøling, rett volum og god kjøling og sirkulasjon sørger for at produktet holder seg, sier Thunem, og legger til at det har vært artig samarbeid:

– Jeg tror både vi og dem synes det har vært kjekt å bli utfordra på nye områder.

Samtidig har Moen Marin gått langt i å gi den innovative båten «det lille ekstra». At den holder gjennomgående høy standard, har vært avgjørende for Remøy.

– Moen Marin har mange dyktige folk, og sammen har vi jobbet hardt med å finne løsninger som sikrer at mannskapet får en fin plass å arbeide. Når mannskapet trives, gjenspeiles det også i kvaliteten på produktene, sier Remøys Robert Søviknes.

Den 15×12 meter store katamaranen har blant annet et betydelig større dekksareal enn en båt på 15×10. I tillegg har den fire lugarer – to tomannslugarer og to enmannslugarer.

– Du kan altså ha et mannskap på seks stykker, som både har god lugarplass og et arbeidsdekk det er fantastisk å jobbe på, sier Jan Tore Ysland, som har vært prosjektleder på båten.

Og det er langt flere påskeegg som skjuler seg både over og under dekk på Moen Marins nyeste arbeidshest.

– Vi har utstyrt båten med to heftige kraner fra Palfinger (PK 90002 og PK 41002). Det gir stor kapasitet til å utføre tyngre operasjoner. I tillegg krever bløggeanlegget mye strøm, så båten har to generatorer som til sammen genererer rundt 300 kilowatt. Det er en ganske vanvittig kapasitet, sier Ysland.

Andre fremtidsrettede løsninger er på plass først og fremst for å gjøre arbeidsdagen enklere for mannskapet.

– Broløsninga i styrhuset er basert på frittstående «podder» med plass til alt av navigasjons- og kontrollutstyr. Det gir bedre oversikt, større bevegelighet og bedre HMS, sier Ysland og legger til:

– Ballastsystemet er basert på elektrisk aktiverte ventiler med kontroll fra styrhuset. Slik har du til enhver tid full kontroll på ballastering av båten etter hvert som bløggeanlegget fylles og tømmes.

Den unike båten er straks klar for sin jomfrutur. Det er bare dager til motoren skrus på. Hos Remøy Management er spenningen stor.

– Vi vet jo at teknologien fungerer, men vi ser frem til å høste erfaring og kunnskap vi kan ta med oss videre, sier Søviknes.

Spent er også Moen Marins tekniske sjef Torfinn Hansvik. Han gleder seg til å se hvilke muligheter næringa vil gripe med den nye båten.

Dette er tross alt den første 15×12-katamaranen i verden med eget bløggeanlegg, sier han og avslutter: 

– Men jeg tror ikke det blir den siste.