Microsoft-avtalen, nøkkelen til Bluegroves milliardprising, er fortsatt ikke signert

Nyheter
1759

Men det stopper ikke Bluegrove for å aktivt bruke den amerikanske IT-kjempen i sin markedsføring.

Allerede i fjor høst, under de innledende møter mellom CageEye og oppkjøpsobjektet Sealab, verserte det en prising av førstnevnte på to milliarder kroner. Denne verdsettelsen, gjennom nytrykkede aksjer, er da også utgangspunktet for majoriteten av oppgjøret til aksjonærene i trondheimsfirmaet Sealab som ble overtatt i forrige måned.

Les også: Slik fikk Bluegrove hånd om Sealab

9. september kunne iLaks avsløre at Microsoft, ifølge CageEyes morselskap Bluegrove sin konsernsjef Bendik S. Søvegjarto, skal være villig til å inngå en strategisk partnerskapsavtale, samt skyte inn seks millioner euro i Bluegrove – til en Bluegrove-prising på 210 millioner euro.

Samarbeid
Et nært strategisk samarbeid med Microsoft får en da også inntrykk av eksisterer når en ser denne videoen selskapet nå presenterer på Vimeo: 

OPPDATERING: Etter denne saken ble publisert, er deler av videoen, hvor Søvegjarto møter Microsoft Norge partneransvarlig Elias Standal (se bilde), blitt redigert bort.

Samtidig varslet Søvegjarto at selskapet også har inngått en strategisk samarbeidsavtale med den tyske kjemigiganten BASF. Juliana Tischel, vice president corporate communication i BASF, kalte denne avtalen imidlertid kun for «markedsrykter»

Nå viser det seg at Bluegrove slett ikke har landet noen avtale med Microsofts høye herrer i Redmond, Seattle.

– Vi kan bekrefte at vi er i en 14 måneders lang prosess med Microsoft, der vi diskuterer åtte strategiske spor innen akvakultur globalt. Vi har hatt flere turer til Redmond og Microsoft har deltatt med mange globale team og tankeledere gjennom hele prosessen. Vi er optimistiske til at vi kommer til å nå en enighet snart da Microsoft er en naturlig partner innen digital transformasjon, IoT, analyse og komplekse lagrings- og tilkoblingsløsninger innen agri- og aquatech, skriver Bendik S. Søvegjarto, konsernsjef i Bluegrove, i en epost til iLaks.

Ingen avtaler
– Som vanlig for enhver MoU-prosess, er de lange, og så langt har vi ingen signerte endelige avtaler eller finansielle investeringer på plass. Vi gleder oss til å sluttføre samtalene og få oppdretterne våre til å dra nytte av de beste løsningene tilgjengelig for å optimalisere produksjonen på en bærekraftig måte.

– Hvor avgjørende er de strategiske partnerskapsavtalene for verdsettelsen, på 210 millioner euro, for Bluegrove? 

– Jeg er redd vi ikke har noe mer å tillegge på dette tidspunkt. Etter det vil vi mer enn gjerne snakke med deg igjen. Jeg viser til mine tidligere kommentarer, sier Marloes Eshuis, kommunikasjonsansvarlig i CageEye. 

Hun kan imidlertid bekrefte at Bluegrove er et norsk aksjeselskap, i prosess med å registreres i foretaksregisteret.

Eshuis ønsker ikke å besvare hvorfor 2019-regnskapene til døtrene, CageEye, Sealab og NorseAqua, fortsatt ikke er offentliggjort.

Fremtidsvisjon
iLaks har hele denne uken forsøkt å få en kommentar til de pågående forhandlingene mellom Bluegrove og Microsoft. Karen Sylte Hammeren, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge, har foreløpig ikke ønsket å kommentere saken.

– Jeg kommer tilbake til deg. Hvis du synes det tar litt tid så beklager jeg. Jeg er ny i Microsoft og må rett og slett få sjekke litt rundt. Håper på forståelse for dette, skriver hun i en epost til iLaks.

I en Youtube-video, publisert denne uken, utdyper Bluegroves styremedlem Petter Kleppan hva som er oppstartselskapets nokså fargerike fremtidsvisjon. 

https://www.youtube.com/watch?v=A8rFJEm8JVc