Med denne oppfinnelsen kan tida med dieselaggregat på merdene være over

Nyheter
3407

Nytt norsk laboratoriesenter kan bane vei for helgrønne hydrogenanlegg som erstatning for dieselaggregater i oppdrettsindustrien, spår SINTEF-forskere.

Sist uke inviterte SINTEF hydrogenindustrien til åpning av et nytt laboratorium i Trondheim for testing av nye hydrogenteknologier. Anlegget er første del av et større lab-senter til 28 millioner kroner, som Forskningsrådet skyter inn.

Det skriver Hitra-Frøya (krever innlogging).

Senteret vil gjøre det norske forskningsmiljøet i stand til å teste teknologi for brenselceller og elektrolyse i større skala enn tidligere. Ifølge SINTEF-forskere åpner dette for en dobbel gevinst:

– Det nye testutstyret vil øke mulighetene for norsk industri på dagens marked for hydrogenteknologi. Samtidig tror vi senteret kan utvide dette markedet, fordi det nye utstyret også egner seg til utvikling av hydrogenanlegg for oppdrettsnæringen, sier leder for senteret, forskningsleder Magnus Thomassen ved SINTEF. 

«Grønt hydrogen» fra fornybar kraft er blinket ut som en av energibærerne verden trenger for å nå Paris-målene. Den energirike forbindelsen kan blant annet brukes som drivstoff i biler, busser, lastebiler, båter og tog, samt til oppvarming av bygninger.

Ved hjelp av elektrolyseteknologi – utstyr som på bransjespråket kalles «elektrolysører» – kan hydrogen fremstilles tilnærmet utslippsfritt, ved at fornybar elektrisitet spalter vann til hydrogen og oksygen, forklarer de. Vel fremme hos brukeren kan hydrogenet mates inn i brenselceller. Dette er transportable eller stasjonære elektrokjemiske kraftverk som omformer hydrogen direkte til elektrisitet, med vann som eneste utslipp.

På oppdrag for NVE og Småkraftforeningen utførte SINTEF i 2017 en forstudie, der mulighetene for samlet bruk av hydrogen, oksygen og varme fra elektrolysører ble vurdert for et settefiskanlegg i Nordland.

– Resultatene fra forstudien var såpass lovende, at vi mener Norge bør teste ut en slik flerbruk av alle produktene fra vannelektrolyse i oppdrettsnæringa, sier Ødegård.

Han viser til at dieselaggregater står for strømforsyningen til mange merdanlegg i lakseindustrien.

– Kystnære oppdrettsanlegg kan lette sitt karbonfotavtrykk ved å erstatte aggregat med landstrøm i kabel. Men lakseindustrien ønsker å benytte større merder lengre til havs, for å unngå lus-problematikk. Da vil landkabel bli kostbart. I slike tilfeller peker hydrogen seg ut som et interessant alternativ, sier Ødegård.

SINTEF, NTNU og Institutt for energiteknikk (IFE) skal drive de nye laboratoriene i nært samarbeid. Ferdig utbygd vil senteret bestå av tre avanserte testenheter, henholdsvis ved SINTEF/NTNU på Gløshaugen i Trondheim, hos IFE på Kjeller og i SINTEFs lokaler i Oslo.