Det tyske røykeriet Gottlieb Friedrich har startet å selge laks via Amazon, og sier det ikke liten risiko forbundet med det. Men det er bare to år siden selskapet måtte ta avgjørende valg for fortsatt drift.
Konsernsjef i Gottlieb Friedrich, Alexander von Reisswitz, sier de velger partnere med omhu for å unngå risiko med lakseprodukter.
– Egentlig selger vi våre produkter til dem (Amazon journ.anm.), så selger de produktene og tar risiko. Vi sender det til deres kjølelager. De jobber veldig seriøst med dette og sørger for riktig temperatur, slik at det ikke er noen økt risiko med maten, sier Alexander von Reisswitz til iLaks om avtalen med Amazon.
Amazon har hovedsete i Seattle, driver elektronisk handel over internett, og verdens største i sitt slag målt i inntekter og markedsverdi.
Var i problemer
Selskapet er ifølge von Reisswitz i førersetet i det tyske markedet, og eksporterer til over 30 utenlandske marked.
– Vi er det eneste tyske laksemerket som vokser nå, både i volum og verdi. Inntektene våre i år – vårt forretningsår slutter i slutten av juni – har økt med 73 millioner euro, en vekst på 31 prosent sammenlignet med fjoråret.
Volumveksten for Friedrichs var 15,6 prosent, sammenlignet med et tysk sluttbrukermarked som gikk ned med 8,4 prosent i første halvdel av 2017. De har oppnådd en omsetningsvekst på 8,6 prosent på høyere laksepriser.
Men det har ikke alltid vært rosenrødt. I 2015 var selskapet i så store problemer, at de skjønte endringer måtte til for å overleve. Interne prosesser ble gjennomgått og forbedret, samt nye IT-løsninger kom på plass.
I tillegg gjorde selskapet markedsundersøkelser for å forstå markedet bedre. Det resulterte i et nytt merke, en ny emballasjedesign og ny markedsføringsstrategi.
– Vi lærte at Friedrichs er sett på som et premium-merke, og det er slik vi posisjonerer oss selv. Vi har de høyeste prisene i detaljhandel, og er knyttet til høy kvalitet. Det er også derfor vi trenger våre egne fabrikker. Dette ville ikke være mulig med produksjon hos en tredjepart, sier von Reisswitz.
En av nøklene for suksess ifølge von Reisswitz, har vært å fokusere de uavhengige butikkene i Tyskland, som utgjør omtrent 40 prosent av markedet.
– Det er mye viktigere å overbevise de, siden de er beslutningstakere, sier han.
– Julen er avgjørende for oss
Den tyske foredlings- og røykeribedriften med hovedkontor i Hamburg, er eid av den tyske forretningsmannen Horst-Otto Gerberding, som kjøpte bedriften fra familien Friedrich i 2013.
Selskapet har to foredlingsfabrikker. En ligger i Waren, som ligger i den østlige delen av Tyskland. Den andre fabrikken ligger i Doble i Polen. Totalt er 400 personer ansatt.
Akkurat nå kjører begge fabrikken på full guffe, og det er ansatt flere personer.
– Julen er avgjørende for oss. Det er den viktigste og travleste tiden på året, hvor vi produserer om lag 20 til 25 prosent av vårt totale volum, avslutter von Reisswitz.