Manko på ørret sender prisene over 70 kroner kiloet i Asia

Nyheter
1072

Etterspørselen er høyere enn tilbudet.

– Det er høyere priser på ørret enn laks nå, sier en øst-europeisk trader til iLaks.

Han er ikke i tvil om hva det skyldes.

– Det er lite av den. Nesten ingen som har ørret nå for tiden. 

Selv sourcer han ørret fra den tyrkiske svartehavskysten, av samme kvalitet som norsk oppdrettsørret.

Big in Japan
Etterspørselen og betalingsviljen er særlig høy i Asia.

Markeder som Singapore, Malaysia, Thailand og De forenede arabiske emirater betalte alle godt over 70 kroner kiloet (levert den norske grense – red. anm.) i forrige uke. Et tradisjonelt sett stort ørretmarked som Japan betalte 69,78 kroner for et kilo fersk flybåren norskprodusert ørret (med hode) den uken.

Les også: Lakseprisen svekker seg, etter å ha steget med 40 prosent i løpet avden siste måneden

Utbudet av fisk er lavt. 574 tonn ørret ble eksportert fra Norge i uke ni, viser eksportstatistikk fra SSB og Norges Sjømatråd. Til sammenligning var eksportvolumet 972 tonn samme uke i 2020.

Slank biomasse
Den stående ørretbiomassen er også lav. Ifølge Akvafakta var den kun 37.000 tonn ved månedsskiftet januar-februar. Det var 14 prosent lavere enn hva tilfellet var ett år tidligere. Sammenligner en med Norges svømmende varelager av laks, var ørretbiomassen kun 1/20 av laksebiomassen.

En viktig årsak til mankosituasjonen er at store deler av landets ørretproduksjon skjer i PO4, som i august fikk trukket ned sin biomasse med seks prosent. Det har gitt mindre fisk å selge, men altså til høyere priser enn før.

Prefekt storm
Et av selskapene som er tungt inne i ørretmarkedet er Firda Seafood. Gulenselskapet slaktet ut sin siste laks i fjor sommer, og har deretter vært en ren ørretoppdretter.

Les også: Coast ber om «fullstendig redegjørelse» om Firda-avtalen

– I januar ble Russland, det viktigste ørretmarkedet, stengt. Ikke lenge etter kom covid-19, og gjorde at transporten til det nest største ørretmarkedet, USA, ble langt vanskeligere. På toppen av dette kommer reduksjonen med trafikklysordningen, sa Ola Braanaas til Bergens Tidende i august i fjor.

Firda-eier Ola Braanaas beskrev den gang problemene i ørretmarkedet som «en perfekt storm».

Nå har, om ikke annet, salgsprisen og dekningsbidraget for fisken tatt seg radikalt opp.