Både mai og juni har vist fallende salgstrend versus fôrsalget i 2014, viser den siste utgaven av Sjømat Norges Akvafakta. Den kalde sommeren setter spor etter seg i omsetningstallene for fiskefôr.
Men den gir også marginpress for fôrprodusentene.
Les også: Kald sjø senker fôrsalget med 8 prosent
Tøffere konkurranse
I fjor sommer ble kjelene tent på en flunkende ny fôrfabrikk på Valsneset i Bjugn. Med Marine Harvest Fish Feeds inntog i fôrmarkedet hardnet konkurransen merkbart til. Det har alle de rendyrkede fôrprodusentene vært åpne og klare på.
Likevel, BioMar og EWOS la begge bak seg gode resultater i første kvartal i år. Hvordan Skretting og Polarfeed har gjort det så langt er foreløpig ikke kjent.
Men fôrselskapene tjener ikke pengene sine om vinteren. Det er sommeren og høsten som gir de største utslag i regnskapsbøkene. Da er sjøtemperaturene på den nordlige halvkule høyest, og laksen, som er den klart viktigste høyverdi oppdrettsart, spiser mest fôr.
Nullvekst
Nullvekst i årets fôrmarked betyr at kaken er like stor som i fjor, men den må i år fordeles på fem, ikke fire aktører. Ettersom Marine Harvest nøyer seg med å produsere for eget behov, betyr det mindre kakestykker på de resterende fire fôrprodusentene.
Fiskefôrfabrikkene har høye faste kostnader. Ledig produksjonskapasitet betyr dempet lønnsomhet. Idet omsatt kvantum for de rendyrkede fôrprodusentene går ned, gir det økte faste kostnader per kilo omsatt fôr – og med det: Redusert inntjening.