Lastebil.no: Vlantana Norge lurte Mowi trill rundt

Nyheter
1882

Vlantana Norge skal mest sannsynlig over lang tid ha drevet systematisk underbetaling av sine sjåfører, mener Arbeidstilsynet i en ny rapport basert på to uanmeldte besøk i sommer. Mowi, som står på kundelisten til Vlantana Norge, har gjennomført revisjoner mot moderselskapet Vlantana UAB, uten å ha avdekket brudd.

«De blir ansatt utelukkende på 50-prosentskontrakter og får lønn deretter, men utfører ifølge Arbeidstilsynet et arbeid som tilsvarer full stilling. I tillegg kjører et betydelig antall av Vlantana Norges sjåfører om natten, uten at det blir betalt tillegg for dette. Resultatet er i praksis at sjåførene kjører på en lønnssats som utgjør halvparten av det som er lovpålagt», skriver Lastebil.no, og viser til eksempler på hvordan transportkjøperne har blitt lurt trill rundt av Vlantana Norge.

Tidskriftet til Norges Lastebileierforbund har den siste tiden har avdekket graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforhold hos sjåfører ansatt i Vlantana Norge. Nettstedet har blant annet lagt fram en rekke bevis de mener underbygger påstandene.

Mowi forbereder tiltak
Schenker har vært en av transportkjøperne til Vlantana Norge, men onsdag terminerte de avtalen etter å ha avdekket at dokumentasjon som er innhentet ved tidligere revisjoner av Vlantana Norge, er feilaktig. 

Mowi står også på kundelisten til Vlantana Norge. Ifølge Lastebil.no har ikke storoppdretteren utført revisjoner mot Vlantana Norge, men mot det litauiske moderselskapet Vlantana UAB, uten å ha avdekket brudd.

Kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland sier Mowi er i ferd med å planlegge og forberede egne tiltak mot Vlantana Norge. Hjetland ønsker ikke å kommentere eventuelle konsekvenser på det nåværende tidspunkt.

– Alvorlig, men ikke graverende
Lastebil.no har forsøkt å kontakte daglig leder Terje Larssen og styreleder Vladas Stoncius Jr. i Vlantana Norge flere ganger for ytterlige kommentarer, uten å få svar. Tidligere har Stoncius Jr. hevdet at det inngås individuelle, tilpassede kontrakter med hver enkelt sjåfør i selskapet, avhengig av hvor mye den ansatte ønsker å jobbe. Da Vlantana Norge sendte inn arbeidsavtaler for 238 sjåfører til Arbeidstilsynet, viste alle en stillingsbrøk på 50 prosent.

Daglig leder Terje Larssen ble ansatt for under en måned siden. Larssen var for øvrig ansatt i nettopp Mowi før han ble ansatt i Vlantana Norge, ifølge Tungt.no.

Til Romerikes Blad sier Larssen at de holder på å jobbe seg gjennom rapporten, og undersøke det Arbeidstilsynet har påpekt.

– Det er alvorlig, men ikke graverende med tanke på hvor lang frist vi har fått på å sette i gang tiltak mot de påleggene vi har fått. Vi kommer også til å sette disse i gang før fristen går ut 25. mars til neste år, sier Larssen.