Langtur nordover for «Novatrans», som nå setter ny kurs for å hente smolt

Nyheter
0

– En gammel buhund.

Rederiet Frøy sjøsatte «Novatrans» for vel ti år siden, og har siden gått langs Helgelandskysten for Nova Sea. Nylig var båten hos Astafjord Slakteri i Gratangen med laks fra Edelfarm. Etter veterinærkontroll, vask og en 48-timers karantene, går turen videre inn Skjerstadfjorden, til Salten Smolt sørvest for Fauske. Her skal de hente og leveres smolt til lokaliteter i samme fjorden. Morten Karlsen er skipper på turen, og inviterer på en kaffe og prat om båt og mannskap.

– Normalt slakter de vel på Sørarnøy, men forsinkelser gjorde at vi fikk i oppdrag å kjøre slaktefisken til Astafjorden. Det ble en litt lengre tur nord, enn det som er vanlig for oss, sier Morten Karlsen.

Overstyrmann Sivert Tangen og kaptein Morten Karlsen på «Novatrans». (Foto: Steve Hernes.

Skal frakte smolt
Gjennom helga er det smolt i Skjerstadfjorden som er oppdraget. Vel 160.000 smolt skal i første omgang hentes ut. Kapasiteten på båter er opp 400.000 smolt opp til 150 gram.

Karlsen har vært skipper fra første dag, og han var med på utrustningen den gang. Bosatt ved polarsirkelen i Rødøy, er det kort vei når han skal mønstre på.

– Det er veldig snopt for meg å komme ombord. I Rødøy bor jeg strategisk plassert, det er bare en times til med hurtigbåt til Sandnessjøen. Jeg slipper disse flyplassene og greier. Det er noe av årsaken til at jeg har kloret meg fast på «Novatrans», sier kaptein Karlsen. Dialekten hans avslører at fødested må være mye lengre sør for polarsirkelen.

– Eg kjem frå Førde. Eg e vel ein slik, dei kallar ein go gamaldags buhund sier han med en umiskjennelig og rungende latter. Den 53 år gamle buhunden har vært fisker, jobbet offshore og kjørt ferje før han kom til Frøy. 

Overstyrmann Sivert Tangen viser vei under dekk på «Novatrans». (Foto: Steve Hernes)

Fire båter på seks år
Overstyrmann er den nær 30 år yngre Sivert Tangen (24) fra Foldereid, nå bosatt på Rørvik. Det er bare minutter siden han ankom båten, og klar for nye fire uker. Han startet i rederiet i 2015 som lærling på «Victoria Lady». Etter skolegang ble det en tilværelse som kadett på fraktebåten «Rotsund». Deretter et halvår innom «Viknatrans», før det ble «Novatrans» for ett år siden. Han skal vise vei under dekk, der skipskatta holder hus.

– Vi er sju mann ombord nå. Normalt er vi bare seks, men har nå en ekstra lærling. Det er fordi en av dem venter på at nybåten «Åsværfjord» bli ferdig utrustet. Å ha to lærlinger er veldig bra syns jeg. Den erfaringa vi har gjort oss, gjør at jeg skulle ønske vi hadde to lærlinger hele tida. Det faller jo mye på vår kokk og matros, sier Karlsen.

– Båten går 24/7 og ofte kan vi ligge og laste når kokken skal lage mat, så det har vært bra med én ekstra lærling de siste to turene, slår en fornøyd kaptein Karlsen fast.

Bokstavkrøll for lærlinger
En av de viktige oppgavene ifølge de to selv er angivelig å lage pizzadeig, men også ta del i alle dagens gjøremål. De to som har imponert resten av mannskapet i høst er begge 18 år, født og oppvokst på Dønna, og gikk i samme klasse. Kanskje ikke så veldig rart, siden det var bare én klasse på skolen da, forteller de to.

Aksel Solfjeld og Andre Bonsaksen Åkerøy er nettop startet som lærlinger hos Frøy, nå på «Novatrans». (Foto: Steve Herns).

iLaks treffer dem på dekk, og ser nøye på dressene deres, for å være sikker på at navnene blir korrekte. Det hjalp lite, siden begge har fått navnet enten stavet feil, eller rekkefølgen er feil.

Kapteinen fraskriver selvsagt seg selv, og rederiet alt ansvar for feil og mangler i nevnte arbeidstøy. Aksel Solfjeld skal være her før han går til rederiets nye stolthet «Åsværfjord». Da blir barndomsvennen fra Dønna igjen alene.

– Vi har kjent hverandre nesten hele livet, så det blir litt leit når han fortaler båten, men jeg skal nok klare meg som eneste lærling, smiler Andre Bonsaksen Åkerøy.

Godt under tak
Overstyrmann Tangen tar oss med under dekk for å møte skispkatta og maskinsjefen. Under dekk står et Stranda sorteringsanlegg, avlusningsanlegg, CO² lufter og RSW kjøling. Her dukker også den tidligere omtalte katta opp, rett bak maskinsjef Olav Daniel Brevik.

Maskinsjef Olav Daniel Brevik, passer godt på skipskatt.  Nærmere bestemt Cat® 3512B. (Foto: Steve Hernes).

– De fleste brønnbåter i akkurat denne klassen, har det meste av utstyr ute på dekk, men her står det inne. Her kan vi sortere selv om det er kuldegrader, sier overstyrmann Tangen.

– Når temperaturen går opp og en skal begynne å splitte fisk med å bruke sortereren, har fisken mye bedre atmosfære og klima når den går inn under tak, legger Karlsen til. VAKI smolttellesystem tar opp mot 300.000 smolt i timen.

Kjøttpuddingen er snart ferdig
Gjennom et lekkert oppholdsrom og spiserom, går veien til byssa der kokk og matros Bjørn Olav Myhre styrer skuta. Etter mange år på fiskefartøy, mønstret han på «Novatrans» for to år siden og stortrives med det.

– Lærlingene sier de lager pizzadeigen, men det kan da også jeg lage. Det går mye i vanlig husmannskost, så her er det ikke noe om og men om maten smaker godt. I dag skal jeg servere ekte hjemmelaget kjøttpudding, skryter kokken få minutter før servering.

Såpass dyktig har han vært med puddingen, at den nærmest er like stor, har samme farge, konsistens, utseende og smak, som den de nå har på tilbud hos Coop Extra.

Stekepanna er full av nydelig hjemmelaget kjøttpudding. Den stolte kokken på «Novatrans» er Bjørn Olav Myhre. (Foto: Steve Hernes).