Laksetoget sto fast i Nord-Sverige, men fant kreativ utvei

Nyheter
0

Ingen har så dårlig tid som død laks.

Jernbanetrafikken har møtt store utfordringer den siste uken – både i Norge og Sverige. Arctic Rail Express, fra Oslo til Kiruna, sporet av med fem vogner ved Stugusjön på Stambanan i Övre Norrland og ett tømmertog sporet av ved Prästmon på Ådalsbanan. I tillegg er Nordlandsbanen stengt etter et leirskred ved Levanger. I leirskredet ble for øvrig også E6 revet bort.

Nordlandsbanen fra Bodø og Ofotbanen, som går malmruten fra Narvik til Kiruna og videre sørover gjennom Sverige, er svært viktige for lakselogistikken. Tirsdag kunne iLaks rapportere at et godstog fullastet med laks til flere titalls millioner kroner sto fast ved Umeå i Nord-Sverige. Slike forsinkelser er kritisk for forsendelser av fersk laks med begrenset holdbarhet.

Halvprivat bane
Men nå er problemet løst.

– Gode nyheter! Vi har klart å få toget gjennom fordi vi har oppdaget en lite brukt bane, Inlandsbanan. Vi har kjørt ut et hybridlokomotiv til Nord-Sverige, og så har vi koblet oss på dette laksetoget, forteller Henning Aandal, daglig leder i OnRail, til iLaks.

Les også: Omfattende logistikkproblemer sender lakseprisen opp

Onrail benytter en bortgjemt jernbane i Sverige, som vanligvis ikke er mye brukt. Foto: Cato A. Berg

Den halvprivate banen Inlandsbanan går mellom Kristinehamn i sør og Gällivare i nord. Strekningens lengde er 1.288 kilometer.

– Så vi har klart å komme oss gjennom. Og toget tøffer nå i full fart mot Oslo, for å få fisken til Gardermoen og ut i Europa. OnRail klarer å holde Narvik-forbindelsen åpen. Los bruker vi også på jernbanen når en kjører på fremmede steder, så vi har en ekstra lokfører, sier Aandal videre.

Han legger ikke skjul på at de siste dagene har vært krevende.

Kraftig regnvær
– Nordlandsbanen er stengt, Stambanan og Botniabanan og er begge stengt på grunn av kraftig regnvær i helgen. Alt er stengt. Men så fant vi en åpning. Vi hadde et problem med dieselaggregatene på trallene var i ferd med å gå tomme for diesel, men dette er nå løst.

– Trafikverket satte på det grønne lyset søndag. Vi begynte å rulle fra Umeå i går kveld, og kommer til Alnabru idag. Og da står nok fiskekundene klare og utålmodige, mens andre tog står stille. Men gode nyheter er at Botniabanan gjenåpnes over helgen, sier Aandal.

– Begge baner har avsporinger grunnet kraftig regnskyll. Og nå er det ekstra mye lakseslakting. Jeg hører noen må betale 70.000 kroner for å kjøre opp en tom tralle for å hente fisk, sier han.

Fisketog
Godstogene som laster fisk er opp i mot 600 meter lange.

– OnRail har satt på ekstra lange tog for å hente mer fisk, og trekke opp fisk bakkene fra Narvik til Riksgränsan, det er der det er brattest. Vi kjører daglige tog hver vei mellom Narvik og Oslo. Vi er det raskeste Narvik-toget, fordi vi dropper Kiruna. Vi bare kjører forbi, siden vi har så mye tidskritisk gods, forteller Aandal.

Gründerbedriften OnRail startet i 2021 med utgangspunkt i fiskefrakt fra Åndalsnes.

– Vi begynte der. Vi har også tog til Stavanger og Bergen. Mye matvarer, post og pakker ut fra Oslo og så er det ofte sjømat tilbake igjen da. Kveldstoget fra Bergen som kalles “fisketoget” for det korresponderer med fly fra Gardermoen, sier OnRail-sjefen til iLaks.