Laksefrakt har bidratt til å doble godstrafikken på Nordlandsbanen

Nyheter
0

Flytter gods fra vei til bane.

I april 2020 satte CargoNet i drift et tredje daglig godstog på Nordlandsbanen. Det nye «næringsmiddeltoget» har økt godstrafikken med 50 prosent og flyttet 13.000 lastebiler over på toget. For suksessen ble CargoNet tildelt NHO LTs miljøpris for 2020, en utmerkelse togselskapet delte med lakseprodusenten Nova Sea, dagligvaregiganten ASKO og transportbedriften Meyership, en av partnerne i prosjektet ACE Green, skriver Helgelands Blad. 

Neste steg for Cargo Net er å gradvis fase inn et fjerde daglig godstog på Nordlandsbanen. Når det skjer tidlig i 2022 vil både frekvens og godsmengde på Nordlandsbanen ha doblet seg på under to år. Tog 4 er også viktig for etablering av Nord-Norge-linjen mellom Bodø og Tromsø, en sjøverts forlengelse av toglinjen med 3 avganger i uka og planlagt oppstart våren 2022.

I forrige uke kunne iLaks rapportere at gründerbedriften Onrail har bestilt to nye  hybridlokomotiver vil settes inn i trafikk på Nordlandsbanen, for å flytte gods fra vei til bane. Også der fisk vil få høy prioritet på toget.

Resultatene på Nordlandsbanen er oppsiktsvekkende. Lenge tapte godstogene i konkurranse med stadig lavere prisede lastebiler på utrygge veier mellom Nord-Norge, sørlige Skandinavia og kontinentet. I 2018 var situasjonen så ille at det ble diskutert styrt avvikling av gods på bane i Norge.