Lakseflygninger fra Evenes utsatt: – Den store showstopperen nå er mangel på handlingutstyr

Nyheter
1377

Stig Winther i logistikkselskapet Pole Position Logistics hadde forhåpninger om at  første last med laks mellom Harstad/Narvik Lufthavn Evenes og Kina skulle være underveis i april. Men manglende bakkeustyr til å håndtere fiskefrakt gjør at oppstarten må utsettes.

– Alt har en rekkefølge. Den store showstopperen nå er mangel på handlingutstyr. Flyselskapene får ikke satt tider og planlagt schedule uten at bakkeutstyr og infrastruktur på flyhåndteringssiden er på plass. Når dette er på plass, kan vi forhåpentligvis annonsere avgang fra Evenes like etterpå, skriver Winther i Pole Position Logistics en e-post til iLaks. 

Bakkeustyret har en prislapp på rundt 3,2 millioner kroner, og Pole Position Logistics har jobbet i over et halvt år med å få på plass dette, uten å lykkes. Nå håper Winther at både Nordland fylkeskommune og Troms fylkeskommune vil hjelpe til med å finansiere utstyret.

Vil ha Evenes som hub for fraktfly i nord
Han viser til at flyplassen ligger lokalisert i to fylker, midt mellom byene Sortland, Harstad og Narvik. I tillegg er det umiddelbar nærhet til ni pakkerier for rødfisk og 3-4 anlegg for hvitfisk.

– Vi mener at både det politiske miljø og private aktører bør kunne bidra til at Evenes blir bygd opp som en hub for fraktfly i nord. Flyplassens beliggenhet tilsier at dette bør være foretrukket av Avinor, flyselskap og eksportører, skriver Winther.

Det var Harstad Tidende som omtalte saken først.

To avtaler
I desember uttalte Winther at han og samarbeidspartneren SINTEF Nord hadde hatt avgjørende møter med kinesiske interessenter. Ifølge Winther har selskapet en avtale med et flyselskap som ønsker å gå rute fra Europa til Evenes og videre til Beijing med en kapasitet på 100 tonn fisk. Datoen for første avgang er ikke klar, men første flyging vil være umiddelbart etter at bakkeutstyret er på plass.

I tillegg er det et selskap som har bekreftet at de vil ha en ukentlig tur til Evenes fra USA fra 1. oktober – igjen hvis nødvendig lasteutstyr er tilgjengelig. Flymaskinen vil ha en kapasitet på 50 tonn fisk, og deretter fly til en hub i Europa, der fisken fraktes videre til sjømatmarkeder rundt om i verden.

Flytypene som skal brukes på rutene er er Boeing 777 og Boeing 747. Når planene eventuelt blir realitet, så vil det være første gang siden 90-tallet at slike laksefly skal gå fra Evenes.