«Norwegian Gannet» fraktet mindre gods fra vei til sjø enn estimert, og nå reduseres den offentlige støtten til rederiet Hav Line.
I 2018 fikk Hav Line 20 millioner kroner i tilskudd fra Kystverket til overføring av gods fra vei til sjø. Slaktebåten til selskapet, «Norwegian Gannet», henter fisk fra merder langs vestlandskysten, slakter fisken om bord og leverer den til en terminal i Hirtshals. Til sammen skulle båten etter planen overføre 212.488 tonn gods i løpet av støtteperioden på tre år.
Nå skriver Teknisk Ukeblad (bak betalingsmur) at «Norwegian Gannet» totalt blir å frakte 66.270 tonn mindre under perioden. I den første perioden som gikk fra januar 2018 til utgangen av 2019 fraktet båten 15.219 tonn, mens planen var å frakte 47.900 tonn. I år skal slaktebåten etter planen frakte 61.000 tonn gods istedenfor utgangspunktet på 78.138 tonn. Til neste år er estimatet på 70.000 tonn gods – ned fra 86.450 tonn.
Fordi «Norwegian Gannet» frakter 66.270 tonn mindre enn estimert, får selskapet også 6,2 millioner kroner mindre i nytteverdi, og tilsvarende samme reduksjon i støtten fra Kystverket, skriver Teknisk Ukeblad.
Ifølge Hav Line skyldes den lavere godsoverføringen fra 2018 til utgangen av 2019 at slaktebåten har hatt en teknisk innkjøringsfase.
«…Havlines egenvurdering av måloppnåelse er at det teoretisk sett er mulig å hente inn volum i senere periode», heter det i vedtaket som Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.
Administrerende direktør i Hav Line, Kristian Haugland, sier han ikke vil kommentere saken overfor TU. iLaks har heller ikke fått Haugland i tale de siste ukene.