Krever støtteordning for gods på jernbane

Nyheter
1310

Store mengder gods føres fra bane til veg i 2019. For Jernbane, Besteforeldrenes Klimaaksjon, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund beklager sterkt nedtrappingen i godstransport på jernbane som CargoNet og Green Cargo gjennomfører.

CargoNet eies av NSB og har en markedsandel på jernbanegods i Norge på 70 prosent. Om lag 25 prosent av godstogavgangene tas bort. Det reduserer kapasiteten for kombinerte transporter som omfatter containere og lastebilhengere med rundt 30 prosent. Det vil medføre om lag 30.000 flere lange lastebiltransporter på norske veger i 2019, skriver NTB.

Det svenske godstogselskapet Green Cargo gir opp Raumabanen, noe som ifølge Åndalsnes Avis betyr rundt 6.600 flere lastebiler på E136 i 2019. Effekten av dette kommer i tillegg til CargoNet sin nedleggelse. CargoNet nedbemanner også med cirka 50 årsverk. 

– Vi skjønner at aksjeselskaper ikke kan tape penger i lengden og at CargoNet må spare kostnader. Med dagens rammevilkår taper de store beløp. Det er synd, for gods på bane har tross alt økt med circa 15 prosent fra 2012 til 2017, ifølge SSB. Utfordringen med lønnsomheten skyldes beinhard priskonkurranse i transportbransjen.  Jernbanen er per i dag ikke konkurransedyktig nok når det gjelder kombinasjonen av pris og tid, sier Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane.

– Det har lenge vært et tverrpolitisk mål å føre gods over fra veg til bane og sjø. Likevel skjer det motsatte. Riksrevisoren har rettet skarp kritikk mot politikerne for manglende oppfølging av godsmålet. For eksempel har det lenge vært snakk om fornyelser og investeringer på Alnabru godsterminal i Oslo, men lite er gjort, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Krever miljøstøtteordning
Selv om det i nasjonal transportplan er lovet 18 milliarder kroner til ei godspakke for jernbanen, så vil det ta tid før investeringene gir effekt. Det er derfor en erkjennelse i transportbransjen at det på kort sikt trengs en årlig miljøstøtteordning på 150-200 millioner kroner for gods på bane.

– I EU-land som Italia, Danmark og Sverige er det innført en kompensasjonsordning for baneavgiften. En ordning kan også være at Bane NOR står for kostnadene ved omlasting mellom tog og bil på godsterminalene, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Mener flere lastebiler gir økt helseskade
Finn Bjørnar Lund, styremedlem i Besteforeldrenes Klimaaksjon, er kritisk til flere lastebiler på veiene.

– Flere lastebiler fører også til økt helseskade på grunn av mer svevestøv, mikroplast og støy. Ulykkesrisikoen og slitasjen på vegene vil også øke. Alt dette er kostnader fellesskapet må bære, poengterer Finn Bjørnar Lund, styremedlem i Besteforeldrenes Klimaaksjon.