CargoNet kutter 50 av 440 årsverk

Nyheter
1370

Nestleder Erik Larsson i Norsk Lokomotivforbund sier kuttene i jernbaneverkets fraktselskap, CargoNet, vil medføre at godstrafikken på jernbanen reduseres med opptil 20 prosent.

– Det er uttalt i mange festtaler at man skal overføre mer gods fra vei til bane, men det er det motsatte som skjer, sier han til Dagsavisen.

Store mengder laks fraktes daglig med tog mellom Narvik og Oslo via Sverige, og CargoNet er landets ledende transportør av gods på bane. Markedsandelen ligger på rundt 70 prosent.

– Årsaken til at dette skjer, er veldig dårlige rammevilkår for gods på bane. Politikerne må komme med stimuleringstiltak. Vi forventer at politikerne er seg sitt ansvar bevisst og helst setter av penger på statsbudsjettet. Det må også legges til rette for at det kan settes opp lange godstog for å bedre lønnsomheten, sier Larsson.

CargoNet selv begrunner reduksjonene med «utfordrende økonomi og konkurranse på vei».

– Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, sier administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, i en pressemelding.

Røhne forteller det har vært krevende å drive godstrafikk på jernbane over tid, og at han er bekymret for togets konkurransekraft mot vei.