Kontraktsrush for Sletta Verft – skal bygge hybridkatamaran for Fylkesnes Fisk

Nyheter
946

Bømlooppdretter Fylkesnes Fisk har kontrahert en 15 meters katamaran med hybrid framdriftsanlegg ved Sletta Verft.

Samme dag som Sletta Verft skrev kontrakt med FSV Group på bygging av fem servicefartøyer ble det også inngått kontrakt med Fylkesnes Fisk på bygging av en 15 meter katamaran i aluminium med hybrid framdriftsanlegg.

Båten representerer et nytt produkt for Sletta Verft og framdriftsanlegget er utviklet i nært samarbeid med Elmarin i Kristiansund. Båten er av eget design, men Møre Maritime har ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger, fremgår det av en pressemelding fra Sletta Verft.

Sletta Verft har levert flere større servicefartøyer med hybrid framdriftsanlegg, men dette er den første 15 meters aluminiumkatamaranen med elmotor og batteri.

Prosjektet har fått støtte fra Enova.

Fylkesnes Fisk er et familieeid selskap som drifter tre konsesjoner for produksjon av laks og ørret på Bømlo.

– Vi er stolte over å kunne være i front med å redusere utslippene fra vår bedrift, sier daglig leder Erik Fylkesnes. – Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene, og vi har også muligheter for å lade batteriene ved hver lokalitet slik at all drift vil være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisk.

– Med disse kontraktene befester vi posisjonen som det ledene verft for bygging av servicefartøy til havbruksnæringen i Norge, og vi har nå båter under bygging med en samlet kontraktsverdi på 420 millioner kroner, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.