Konsumentstatus fra fire nøkkelmarkeder: Har utenlandske medier plukket opp skandalene?

Nyheter
0

Enkelte snakker fortsatt om antibiotika, mens andre bryr seg mer om hvor enkel laksen er å tilberede, eller ser til kjøttfrie alternativer. Men hva er viktigst for konsumentene?

Nyhetsbildet har den siste tiden har vært preget av mindre heldige saker fra oppdrettsbransjen. Alt fra selvdød og feilbløgget fisk, til massedød i Lerøy-merder og Mowi-eide anlegg på Island, har fyrt opp under debatten om bærekraft og dyrevelferd.

Hvordan stiller konsumentene i noen av verdens største laksemarked seg til disse spørsmålene? Og har de fått med seg den siste tidens nyhetssaker fra Norge?

Les også: – Forstår at rapportene om sykdom og dødelighet i havbruksanlegg skaper bekymring

iLaks har snakket med sjømatrådets utsendte i USA, Frankrike, Tyskland og Sverige.

Verdens største laksemarkeder per 2023. Her ligger USA, Frankrike og Tyskland på topp.

USA: – Smak, pris og «convenience»
USA troner øverst som verdens største marked for atlantisk laks. Norge har så langt i år eksportert 58.994 tonn laks til statene, til en verdi av 9,02 milliarder kroner. I fjor eksporterte vi 53.079 tonn til en verdi av 6,99 milliarder kroner.

Anne-Kristine Øen. Foto: Norges Sjømatråd

– Hva konsumentene i USA kjøper handler først og fremst om: Smak, pris og «convenience», altså hvor lettvint det er å tilberede maten, sier sjømatutsending Anne-Kristine Øen.

Øen forteller at mange oppgir at de sette helse og bærekraft (herunder dyrevelferd) høyt, men at det i realiteten er få som tar kjøpsvalg basert på dette i butikken.

Videre er økonomien av betydning: Prisnivået per oktober 2023 var 25,6 prosent høyere enn i oktober 2020, opplyser Øen.

– Dette ser vi både i dagligvarehandel og på restaurantsiden. Det legges igjen færre dollar på restauranter per snute.

– Har amerikanerne fått med seg diskusjonene om bransjen her hjemme?

– Det har ikke vært omtale av negative saker i norsk lakseoppdrett i amerikanske medier knyttet til de sakene vi kjenner fra norske medier denne høsten, sier Øen.

Tyskland: – Mest opptatt av CO₂-avtrykk og dyrevelferd
Tyskland er nede på niende plass blant Norges største eksportmarkeder. Men mye av den tyske laksen foredles i Polen, som i en årrekke har vært Norges største laksekunde. En vesentlig del av fisken videreeksporteres, blant annet til Tyskland.

36.433 tonn laks til en verdi av 3,01 milliarder kroner ble eksportert direkte til Tyskland i fjor. Hittil i år har vi sendt 34.586 tonn laks til en verdi av 3,48 milliarder kroner.

Kristin Pettersen. Foto: Marius Fiskum

– Tyskerne er mest opptatt av CO₂-avtrykk og dyrevelferd, sier sjømatutsending Kristin Pettersen.

– Jeg tror konsumentene er fryktelig opptatt av klimaavtrykk og dyrevelferd, mens handelen er mer opptatt av sertifiseringer.

De fleste kjedene i Tyskland har ASC-sertifisering som et krav, forteller hun.

Ifølge Pettersen er Tyskland det mest vegane markedet, selv om plantebaserte produkter fortsatt bare utgjør et lite segment.

– Plantebaserte kjøtt- og fiskeerstatningsprodukter har vokst i markedet uten sidestykke.

Frankrike: – Ofte en forutsetning
– Både bærekraft og dyrevelferd er viktige temaer som franske konsumenter er opptatt av, og som de i undersøkelser understreker viktigheten av, forteller sjømatutsendingen til Frankrike, Trine Horne.

Franskmenn spiser årlig rundt 200.000 tonn laks – og en stor del av dette kommer fra Norge. Så langt i 2023 har Norge eksportert 85.968 tonn laks til en verdi av 8,72 milliarder kroner til Frankrike. I hele fjor eksporterte vi 95.278 tonn laks til en verdi av 7,93 milliarder kroner.

Trine Horne. Foto: Marius Fiskum

– Merkeordninger og sertifiseringer er viktig for franske konsumenter, det hjelper de å orientere seg blant ulike produkter. Ikke minst er merkeordninger og sertifiseringer viktig for dagligvarekjedene, og det er ofte en forutsetning for å få listeført produktene.

– Har den siste tidens skandaler og medieoppslag fra Norge nådd franske medier?

– Per nå har det ikke kommet noen medieoppslag rundt disse sakene fra Norge i franske medier, sier Horne.

Sverige: – Vil ha en tredjeparts trygghet
Tidligere i november møtte iLaks sjømatustsendingen i Sverige, Charlotte Rapp, ved den norske ambassaden i Stockholm. Hun kunne fortelle at bærekraft og sertifiseringsordninger settes svært høyt av svenskene – som også er svært glad i norsk laks.

– Bærekraft er veldig viktig for svenske konsumenter, og dette påvirker handelen. De vil vite med sikkerhet at produktet de kjøper er bærekraftig. Det er mye spørsmål, og de vil ha alle sertifiseringer som går an å ha. De vil ha en tredjeparts trygghet på at valget de tar er riktig, fortalte Rapp. 

Norge har hittil i år eksportert 23.488 tonn laks, til en verdi av 2,86 milliarder kroner, til Sverige. I fjor nådde eksporten dit 27.466 tonn, til en verdi av 2,74 milliarder kroner.

– Påvirkes det svenske markedet av skriverier om skandaler i næringen?

Det er konstant skandaler. Svenske aviser har plukket opp de siste skandalene, men det er ikke skrevet like mye om det her. Det er ikke noe vi ser at påvirker markedet per nå, og vi følger konstant med på nyheter om næringen.

ASC-sertifiseringer er ikke pålagt i Sverige, forteller Charlotte Rapp. Foto: Tina Totland Jenssen

Rapp kunne videre fortelle at svenskene har «hang up» på antibiotika.

– Selv om vi snakker om at det nesten ikke er brukt siden 1980-tallet. Det har ikke nødvendigvis de svenske konsumentene fått med seg.

Eksporttall er basert på Norges Sjømatråds eksportstatistikk.