Kino-lansering av film om sosial dumping i laksebransjen

Nyheter
0

Om to uker lanseres «Norwegian Dream». Filmen er basert på virkelige hendelser.

Stikkord er streik, sosial dumping, homofil kjærlighet og en foredlingsarbeider som slites mellom to sider i en konflikt.

Historien er som følger: Robert er en ung arbeidsinnvandrer fra Polen som flytter til kysten av Trøndelag for å få betalt gjelden til sin mor. Der finner han kjærligheten i sin norske kollega, Ivar, som er åpent skeiv. Samtidig som han må holde forholdet skjult for de andre polske arbeiderne, blir det en streik på fabrikken – som Ivar støtter. Robert må velge hva som er viktigst: pengene han trenger eller kjærligheten.

«Norwegian Dream» er spilt inn på foredlingsanlegget Isfjord i Orkanger, samt på Hitra og Frøya.

Regissør Leiv Igor Devold har i lang tid har han ønsket å lage en film om den største nasjonale minoriteten i Norge; polakkene. Dette er også den første homofile kjærlighetshistorien på mange år i norsk film. Siden 2017 har han og produsent Håvard Wettland Gossé jobbet med å realisere prosjektet. Dette er den første spillefilmen laget av et produksjonsselskap fra Trøndelag, og det har vært en lang reise fra idé til ferdig film.

Leiv Igor Devold

Personlig
– Jeg lager filmer som jeg håper får folk til å le, gråte og tenke. Dette er et personlig prosjekt for meg på mange plan. Som millioner av polakker som har fulgt sin amerikanske, britiske, tyske eller norske drøm, fulgte min mor drømmen i 1975. Jeg har tilbrakt mesteparten av livet mitt i Norge, men hjertet mitt har alltid vært i Polen. Sammen med fantastiske skuespillere og crew ønsker jeg å fortelle denne innvandrerhistorien om skeive Robert somfølger sin norske drøm, sier Leiv Igor Devold.

Historien i filmen er inspirert av virkelige hendelser: Arbeidskonflikt og sosial dumping ved Sekkingstads lakseslakteri på Sotra. Sekkingstad hadde i 90 år drevet med slakting og filetering av fisk. Da vikarbyrådirektivet satte en stopper for innleie av billige vikarer fra Øst-Europa, ble løsningen å outsource produksjonen til det polske firmaet Norse Production. Vedtaket var kontroversielt, og vakte sterke reaksjoner.

– Vi beskyldes for sosial dumping, men gjestearbeiderne tjener langt mer på fabrikken i Norge enn de ville gjort i Polen. Tar en hensyn til kjøpekraft så tjener de polske arbeiderne mer enn dobbelt så mye som sine norske kollegaer, uttalte konsernsjef Bård Sekkingstad den gang.

Norse Production ble seinere rammet av streik, og i 2018 ble selskapet begjært konkurs.

Hubert Milkowski

Diktet
– I forbindelse med at vi utviklet manuset gjorde vi en del research i den saken, og var tilstede i rettsaken i Bergen Tingrett. Men vi har diktet videre, og på en måte laget vår egen historie. Det er ikke en gjenfortelling av den saken. Jeg er opptatt av av den filmen ikke er den streiken på Sotra. Først og fremst er det en skeiv kjærlighetshistorie, en fiktiv historie, men jeg kjente jo til den historien som gikk over flere år, understreker Devold overfor iLaks.

– Jeg er halvt polsk selv, vokst opp mellom to kulturer, og min mor fulge sin «Norwegian Dream». Det er 110-120.000 polakker i Norge, over halve Trondheims befolkning, og det er ikke laget noen filmer fra denne største innvandrergruppen vi har.

Problemstillingen om sosial dumping engasjerer han.

– De aller fleste selskaper i laksebransjen betaler tariff, og det er viktig for meg å understreke at der vi har filmet, på Orkanger, Hitra og Frøya, er det ordnede forhold. Vi har samarbeidet med NNN, og sosial dumping er ikke normen på noen måte i laksebransjen.

– Vi skal ha en visning, som Sjømat Norge skal være med på, 9. mars i Oslo. Og der har jeg tenkt å nevne at det er viktig at arbeidsinnvandrere bør få god oppfølging, norskopplæring og lære kulturen en kommer til. En er et lett bytte for å bli lurt.

Avstand
Leiv Igor Devold er vokst opp i Oslo.

– Jeg flyttet til Trondheim i 2017, og hovedideen var hele tiden å lage en film om en skeiv kjærlighet. Det er lengre flyavstand mellom Oslo og Tromsø, men kulturforskjellene er større mellom Oslo og Warszawa, bemerker han.

– Hvorfor valgte dere laksebransjen?

– Vi leitet etter et miljø å sette historien inn i. Vi vurdrte også byggebransjen. Men det er estetiske valg, det er vakkert ute på Hitra og Frøya. Denne filmen skal også vises i Polen og Tyskland, den skal på kino i Tyskland og vises på festival i Polen. Å sette den i et vakkert norsk landskap var mer spennende enn å sette den i bykjernen i Trondheim.

– Jeg personlig er tilhenger av fiskeforedling i Norge, og at en skal gjøre det under ordnede forhold, men så er det noen som skal bryte tariff. Alle er tjent med ryddige forhold. Jeg heter Devold til etternavn, min tippoldefar startet Devoldfabrikkene i Ålesund. Så selv om vi ikke er med på eiersiden lengre, ser jeg også arbeidsgiversiden og at arbeidsgiver har et ansvar. En skaper skeive konkurransevilkår, det er konkurransevridende at noen følger tariff og andre ikke, påpeker han.

– Polen er også den største kjøper av laks, en veldig viktig handelspartner for Norge og strategisk viktig nå under Ukraina-konflikten. Jeg gir ikke svar, men jeg tenker at denne filmen kan være utgangspunkt for en diskusjon.

26 kinoer
Nå gjenstår lanseringen.

– Filmen åpner Kosmorama filmfestival. Den skal vises ganske mange byer. Vi har førpremiere på tirsdag på Hitra og dagen etter på Frøya, og deretter ulike byer. I Oslo 9. mars skal vi ha debatt med Sjømat Norge og LO. Så blir det nasjonal kinolansering, den skal settes opp på 26 kinoer over hele landet.

– Det er min første fiksjonsfilm. Men jeg har laget dokumentarer før, blant annet om Kaizers Orchestra. Den ble satt opp på 55 kinoer, men så var kanskje Kaizers mer kommersielt.

Han legger ikke skjul på at han er spent på responsen.

– Hovedhistorien for meg er den skeive kjærlighetshistorien. Jeg er halvt polakk og har hørt historier om jordbærplukkere i skolegården. Det finnes dessverre strukturelle ulikheter som er viktige å snakke om, sier Leiv Igor Devold.

Hovedrolleinnehaver Hubert Milkowski kommer fra Warszawa. Tross sin unge alder har han allerede spilt i en rekke filmer og serier, blant annet Netflix-serien «The Woods» (2020), Netflix-filmen «Operation Hyacinth» (2021) og spillefilmen«Braty» (2022).

Milkowski spiller mot Karl Bekele Steinland, som beskrives som en up-and-coming skuespiller, som studerte skuespill ved Musikkteaterhøyskolen. Han har spilt i musikk- og teatergrupper i Trondheim gjennom oppveksten, og jobber nå på ulike større teaterscener i Norge.